edUK acja MUzealNa w praK t Yce z aMKU KrólewsKiego... 267 miasteczek i wsi mazowieckich. Szkoły i samorządy znalazły w ramach programu możliwość promocji własnej, lokalnej kultury, dorobku edukacyjnego własnej szkoły, talentów dzieci i młodzieży, a także ukazania wartości swojej „małej ojczyzny” w kontekście sztuki Zamku Królewskiego, Europy, a nawet świata. Samorządy partnerskich szkół mogły dzięki programowi docenić możliwość rozwoju młodych ludzi przez działania artystyczne, szansę promocji własnego miasteczka, czy gminy i niektóre z nich powołały do istnienia nowe domy kultury (Żelechlinek, Kałuszyn), w których zatrudniono nauczycieli muzyki i plastyki, aby wzmocnić efekty warsztatów muzycznych oraz plastycznych prowadzonych dla szkół przez artystów w Zamku Królewskim. Uczniowie uczą się oprowadzać po Zamku swoich kolegów, rodziny i publiczność, stając się jednocześnie ambasadorami kultury lokalnej i polskiej wyrażonej w zbiorach oraz działaniach Zamku Królewskiego. W roku 2008 program Bernardo Bellotto – ambasador kultury poświęcony został tematowi Ambasadorowie różnorodności. Dialog międzykulturowywczoraji dziś. Tematem wiodącym w 2009 roku był Pan Tadeusz Adama Mickiewicza i inscenizacje teatralne fragmentów epopei w ramach odzyskiwania nowych przestrzeni pałacu Pod Blachą oraz w kontekście wydarzeń związanych z osobą księcia Józefa Poniatowskiego i Księstwa Warszawskiego. W pierwszym półroczu 2010 roku (rok szkolny 2009/2010) kontynuowaliśmy pracę nad tematami dotyczącymi XIX wieku i zakończyliśmy je pokazem dziewiętnastowiecznych tańców (m.in. kadryla) oraz prac plastycznych inspirowanych muzyką Chopina. Uczniowie przygotowali też pokazy teatralne: m.in. fragmenty „Balladyny” Juliusza Słowackiego oraz „Ballad” Adama Mickiewicza, a młodsze dzieci zaprezentowały „Bajki” Aleksandra Fredry. Uczniowie kontynuowali naukę cyklu „Pieśni” Fryderyka Chopina, pod opieką Marii Pomianowskiej – badaczki korzeni twórczości kompozytora oraz inspiracji jego muzyką innych kultur. Od września 2010 roku (rok szkolny 2010/2011) zajmujemy się epoką stanisławowską – kulturą, muzyką, filozofią oświeceniową, a także życiem codziennym różnych grup społecznych. Planujemy pogłębienie znajomości tej epoki w roku 2011.