288 e d U K a c j a p o p r z e z K U lt U r ę . K r e at Y w N o ś ć i i N N o wa c Yj N o ś ć w kształtowaniu polskiego społeczeństwa obywatelskiego współtworzącego wspólnotowe społeczeństwo obywatelskie Unii Europejskiej. Wszystko to może być osiągnięte przez wskazane nowe metody edukacyjne oraz poszerzanie zakresu uczenia się przez całe życie. W tym kontekście „warto przywołać przykład działań edukacyjnych realizowanych w skali całego społeczeństwa, jakim są bez wątpienia Europejskie Dni Dziedzictwa. Jest to obecnie największy w Europie projekt edukacyjny, którego celem jest rozpropagowanie europejskich zabytków i wzmocnienie europejskiej tożsamości. Około połowy września cała Europa przypomina sobie o przeszłości, o materialnym i niematerialnym dziedzictwie”30. Splatającnanowotocokulturowei społeczne, a także europejskie – to stwarzanie coraz silniejszych różnorakich powiązań pomiędzy wykształconymi obywatelami, o wysokiej kulturze osobistej, odpowiedniej kulturze codzienności, potrafiących korzystać z wielorakich produktów kulturowych. Istotą owych powiązań ma być jednak ich integrujący i spajający charakter, tworzący tym samym nową jakość oraz osiowe cechy powiązań interpersonalnych i instytucjonalnych w ramach kształtowania zrównoważonego rozwoju, nie tylko wspólnoty narodowej, lecz także wspólnoty unijnej, jak i wspólnoty Rodzaju Ludzkiego. prof.drhab.RyszardJanikowski 30 B. Szmygin, w tym tomie.