p r z Y K ł a dY p r o j eK tów d ot Ycz ącYc h K r e at Y w N eg o N aU cz a N i a ... 29 1 Przykłady projektów dotyczących kreatywnego nauczania poprzez kulturę w Europie Opracowanie na podstawie raportu KEA „The Impact of Culture on Creativity” Niniejsze opracowanie powstało w oparciu o ekspertyzę „The Impact of Culture on Creativity”1 (Wpływ kultury na kreatywność), przygotowaną przez belgijską jednostkę badawczo-rozwojową KEA European Affairs na zlecenie Komisji Europejskiej w czerwcu 2009 roku. Raport KEA jest szczegółową analizą wpływu kultury na pobudzanie kreatywności wśród mieszkańców współczesnej Europy. Badacze poświęcali uwagę w głównej mierze oddziaływaniu kreatywności opierającej się na kulturze w obszarach, takich jak – gospodarka, innowacje społeczne, edukacja czy kierunki rozwoju polityki państw członkowskich UE. Głównym przedmiotem analizy jest ta cześć raportu KEA, która dotyczy edukacji. Rozdział czwarty tego raportu zatytułowany „Creativity and Learning” (Kreatywność i uczenie się) koncentruje się na zagadnieniu, w jaki sposób kultura stymuluje i wpływa na rozwój kreatywności w procesie nauczania. Autorzy rozdziału najpierw określają związek pomiędzy kulturą i kreatywnością w procesie nauczania, a następnie ukazują fundamentalną rolę, jaką w kształtowaniu i rozwijaniu kreatywności – u każdego z nas – pełni otoczenie, w którym funkcjonujemy. Szczególnie istotna jest edukacja, którą otrzymujemy od najmłodszych lat. W raporcie czytamy: „Wśród niezliczonychczynników, 1 KEA European Affairs,TheImpactofCultureonCreativity,Raport przygoto- wany na zlecenie Komisji Europejskiej, Czerwiec 2009.