294 e d U K a c j a p o p r z e z K U lt U r ę . K r e at Y w N o ś ć i i N N o wa c Yj N o ś ć Wielka Brytania. Niemcy i Włochy również nie pozostają w tyle. Istotna rola edukacji zauważona została również na poziomie Unii Europejskiej. Komisja Europejska w Strategii Lizbońskiej poświęciła wiele miejsca wpływowi edukacji i szkoleń na rozwój rynku pracy. Zauważono wpływ kreatywności, w dużym stopniu kształtowanej poprzez edukację kulturalną, na stymulowanie przedsiębiorczości. Sztuka i kultura, jako elementy programów kształcenia ustawicznego, pełnią rolę katalizatora kreatywności. Uświadomienie sobie tego faktu ma kluczowe znaczenie. Poniżej są przedstawione przykłady dobrych praktyk wykorzystanych w innowacyjnych systemach edukacji formalnej i nieformalnej na różnych jej poziomach. Wybór przykładów pochodzi z raportu KEA „TheImpact of Culture on Creativity”.Są to: włoski system nauczania przedszkolnego „Reggio Emilia”, brytyjskie programy „Creative Partnerships” i „Find Your Talent”, fiński Uniwersytet Aalto oraz Wydział Sztuk i Ekonomii w Utrechcie. Opisy przykładów zostały uzupełnione i uaktualnione przez autora niniejszego opracowania. Dodatkowo zaprezentowana jest również polska inicjatywa pt. „Psychodrama na edukacyjnej scenie”. Reggio Emilia (Włochy) System nauczania przedszkolnego – znany jako „Reggio Emilia” – został stworzony przez społeczność miejscowości o tej samej nazwie wkrótce po II wojnie światowej3. Inspiracją do jego utworzenia była zarówno silna tradycja wzajemnego wspierania się rodzin posiadających dzieci, jak i poczucie wspólnej, społecznej odpowiedzialności za losy najmłodszego pokolenia. Program zyskał uznanie na świecie ze względu na innowacyjne i kreatywne podejście do edukacji dzieci w wieku od 3 miesięcy do 6 lat. Podstawowym celem programu jest zapewnienie uczniom takiego kształcenia, które odpowiada ich indywidualnym potrzebom, zainteresowaniom i zdolnościom. Jest to 3 Oficjalna strona internetowa systemu kształcenia Reggio Emilia: http://www.reggioemilaapproach.net