30 e d U K a c j a p o p r z e z K U lt U r ę . K r e at Y w N o ś ć i i N N o wa c Yj N o ś ć wykorzystywania jej w edukacji nieformalnej i w edukacji ustawicznej. W tym samym punkcie zaleca się także państwom członkowskim – we współpracy z Radą Europy – opracowanie projektów wdrażających „Mapę drogową UNESCO dla edukacji artystycznej”. Miejmy nadzieję, że wprowadzane od ubiegłego roku podstawy programowe dotyczące edukacji artystycznej w polskich szkołach, opracowane wspólnie przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej, przynajmniej w części nadrobią wieloletnie zaniedbania w tym obszarze. Kultura i media Wieloletnia nieobecność edukacji artystycznej w polskich szkołach i ograniczona edukacja kulturalna przyczyniły się niewątpliwie do wspomnianego w przytoczonych dokumentach poszerzania się zjawiska „analfabetyzmu” z zakresu kultury i sztuki, ale także ograniczenia w istotny sposób umiejętności poruszania się w rzeczywistości medialnej, w której język sztuk wizualnych jest jednym z podstawowych nośników informacji. Pojawia się on na ekranach telewizora, komputera czy telefonu komórkowego, nie mówiąc o zalewie obrazów płynących z reklam i pism ilustrowanych. Kształtuje on w istotny sposób wyobrażenie o świecie współczesnym – zwłaszcza mieszkańca jego rozwiniętej części – w coraz większym stopniu niż w epoce „galaktyki Gutenberga”28. Znajomość tego języka staje się niezbędnym elementem wykształcenia decydującym o możliwości swobodnego funkcjonowania w przestrzeni zdefiniowanej przez J. Baudrillarda29 jako „obszar wspólny rzeczywistości naturalnej i wirtualnej, kreowanej przez media”. Edukacja medialna powinna być zatem jednym z istotnych elementów programów szkolnych – bądź jako osobny przedmiot, bądź jako składnik platformy edukacyjnej obejmującej edukację poprzez kulturę przenikającą programy szkolne. Przygotowanie do funkcjonowania w świecie mediów powinno pozostać domeną szkoły, tym 28 29 por. M. McLuhan, GalaktykaGutenberga, 1962. zob. J. Baudrillard, Spiseksztuki, przedmowa S. Lotringer, tłum. S. Królak, Warszawa 2006.