302 e d U K a c j a p o p r z e z K U lt U r ę . K r e at Y w N o ś ć i i N N o wa c Yj N o ś ć czwartym roku studiów, w ramach podsumowania dotychczasowych teoretycznych i praktycznych zajęć, mają możliwość otwarcia własnej działalności gospodarczej i samodzielnego zmierzenia się z rynkiem. The Utrecht School of the Artsw swoim innowacyjnym programie nauczania kładzie duży nacisk na praktyczny wymiar zajęć, które oferowane są studentom. Zaangażowanie do współpracy profesjonalistów z branż kreatywnych pozwala – od samego początku – dać im jasny obraz sytuacji, jaka może ich czeka po zakończeniu nauki. Wyposażeni zostają w zestaw użytecznych narzędzi i umiejętności, dzięki którym łatwiej jest im się odnaleźć na dynamicznym rynku pracy. POTENS – Psychodrama na edukacyjnej scenie (Polska, Rumunia, Cypr, Portugalia) „Psychodrama na edukacyjnej scenie” jest autorskim projektem Teatru Grodzkiego z Bielska-Białej, współfinansowanym przez UE w ramach tzw. programu grantowego Grundtvig, wspierającego kształcenie ustawiczne. Realizowany był w latach 2008–20108. Partnerzy projektu wspólnie opracowali podstawy teoretyczne i praktyczne dla możliwości wykorzystania elementów psychodramy, socjodramy i dramaterapii w procesie nauczania osób dorosłych zagrożonych wykluczeniem społecznym, jak bezrobotni czy osoby niepełnosprawne. Celem tych działań było sprawdzenie czy metody terapii, odwołujące się potencjału kreatywnego uczestników, mają wpływ na szeroko rozumiane kształcenie ustawiczne. Maria Schejbal w publikacji „W poszukiwaniu kreatywności”, podsumowującej efekty programu pisze: „Psychodrama, socjodrama i dramaterapia w czytelny sposób nawiązują do świata teatru, do kreowania nowej rzeczywistości w bliskim współdziałaniu z innymi ludźmi”9. Wykorzystanie tej zależności w procesie kreatywnego nauczania, 8 Oficjalna strona internetowa Bielskiego Stowarzyszenia Artystycznego Teatr Grodzki: http://www.teatrgrodzki.pl/ 9 M. Schejbal, W poszukiwaniukreatywności,Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne TeatrGrodzki, Bielsko Biała 2010.