e d U K ac j a K U lt U r a l N a w p r ac ac h U N es c o... 3 1 bardziej, że media stają się coraz bardziej atrakcyjnym źródłem wiedzy i kultury. Szkoła powinna wyposażyć w odpowiednie kompetencje niezbędne do świadomego działania we współczesnym świecie. Można je przytoczyć za profesorem Tapio Varisem:30 – kompetencja techniczna: zdolność wykorzystania nowych mediów, takich jak Internet, by umieć docierać do informacji lub skutecznie przekazywać ją innym; – kompetencja informacyjna: zdolność zbierania, organizowana i oceny informacji oraz formułowania właściwych wniosków na tej podstawie; – kompetencja twórczości medialnej: umiejętność tworzenia i rozpowszechniania zawartości medialnej na rzecz jednostek i szerszej publiczności; – kompetencja globalna: rozumienie współzależności między ludźmi i narodami oraz zdolność do interakcji i współpracy z ludźmi innych kultur; – kompetencja i odpowiedzialność: zdolność rozumienia społecznych skutków działalności mediów z punktu widzenia bezpieczeństwa, prywatności, etc. W 47. motywie dyrektywy Komisji Europejskiej o audiowizualnych usługach medialnych (DAUM)31 wskazuje się na kompetencje medialne, stwierdzając, że: „Osoby cechujące się umiejętnością korzystania z mediów potrafią dokonywać świadomych wyborów, zdają sobie sprawę z charakteru treści i usług, są w stanie korzystać z całego zakresu możliwości stwarzanych przez nowe technologie komunikacyjne. Umieją lepiej chronić siebie i swoją rodzinę przed materiałami szkodliwymi i obraźliwymi”. Na zasadność wprowadzenia edukacji medialnej zwracała już uwagę przyjęta na konferencji w Niemczech w 1982 roku „Deklaracja z Grünwald”32, 30 T. Varis, NewLiteraciesande-LearningCompetences, 2005, tłum. K. Jakubowicz, materiały robocze opracowane na posiedzenie Polskiego Komitetu Programu Informacja dla Wszystkich IFAP działającego przy Polskim Komitecie ds. UNESCO. 31 Dyrektywy Komisji Europejskiej o audiowizualnych usługach medialnych http://pl.vlex.com/vid/audiowizualnych-medialnych-192995947 32 Grünwald Declaration on Media Education, Federal Republic of Germany, 22 January 1982.