310 d o K U M e N t Y UNesco „Konwencja o prawach dziecka”: Artykuł 29 Państwa Strony są zgodne, że nauka dziecka będzie ukierunkowana na: a) rozwijanie w jak najpełniejszym zakresie osobowości, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych dziecka […]. Artykuł 31 Państwa Strony będą przestrzegały oraz popierały prawo dziecka do wszechstronnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i artystycznym oraz będą sprzyjały tworzeniu właściwych i równych sposobności dla działalności kulturalnej, artystycznej, rekreacyjnej oraz w zakresie wykorzystania czasu wolnego. 2.Rozwijaniezdolnościindywidualnych Każdy człowiek jest obdarzony zdolnościami twórczymi. Sztuka jest jedyną w swoim rodzaju dziedziną, która stanowi obszar pozwalający na włączenie osób uczących się do procesu edukacyjnego. Jak wykazują wyniki prac badawczych1, nauczanie procesów twórczych w oparciu o kulturę, z której wywodzi się uczeń, wyzwala w nim potrzebę tworzenia, zmysł inicjatywy, bogactwo wyobraźni i inteligencję emocjonalną, a także daje mu „busolę” moralną i poczucie niezależności, pozwalając jednocześnie na rozwijanie zdolności krytycznej refleksji, swobodę myśli i działania. Edukacja w zakresie sztuki i poprzez sztukę pobudza również rozwój poznawczy oraz umożliwia naukę odpowiadającą w większym stopniu potrzebom uczniów i wymogom nowoczesnych społeczeństw. Jak dowodzi wiele publikacji na temat oświaty i wychowania, zdobycie rozeznania w sprawach sztuki i wiedzy na jej temat umożliwia podejmowanie całego szeregu tematów z innej perspektywy. Z perspektywy, której nie zapewniają inne działania edukacyjne. By móc w pełni uczestniczyć w życiu artystycznym i kulturalnym, dzieci oraz dorośli winni stopniowo uczyć się rozumieć, cenić i samodzielnie odkrywać formy wyrazu artystycznego, dzięki którym podobni im ludzie – określani na ogół mianem artystów – odkrywają i dzielą się 1 Przykłady badań są wymienione w sprawozdaniach z konferencji przygoto- wawczych do Światowej Konferencji na temat Edukacji Artystycznej; por. LEA International na stronie http://www.unesco.org/culture/lea, a także w Education forCreativity:BringingtheArtsandCultureintoAsianEducation, Report of the Asian Regional Symposia on Arts Education, UNESCO 2005.