312 d o K U M e N t Y UNesco angażowania się w różnych dziedzinach życia. Dla poszczególnych krajów edukacja artystyczna stanowi drogę do budowania kapitału ludzkiego potrzebnego do korzystania z bogactwa ich dziedzictwa kulturowego. Kapitał ludzki i dziedzictwo kulturowe są zaś podstawą efektywnego i trwałego rozwoju przemysłów kultury (przemysłów kreatywnych) i przedsięwzięć kulturalnych. Ten rodzaj przemysłu może odgrywać kluczową rolę w rozwoju społeczno-gospodarczym krajów słabiej rozwiniętych. Dla wielu osób przemysły kultury, takie jak: przemysł wydawniczy, muzyczny, filmowy, telewizyjny i dotyczący innych mediów, a także instytucje kulturalne, takie jak: muzea, sale koncertowe, ośrodki kultury, galerie sztuki i teatry stanowią drogę przekazywania kultury i sztuki. Programy dotyczące edukacji artystycznej mogą pomagać im w odkrywaniu różnorodności form wyrazu kulturowego oferowanej przez przemysły i instytucje kulturalne, jednocześnie rozwijając krytyczną refleksję wobec ich oferty. Przemysły kultury z kolei stanowią cenny zasób, z którego mogą czerpać pedagodzy zamierzający włączać sztukę do programu nauczania. 3.Poprawajakościkształcenia Według opublikowanego przez UNESCO światowego raportu w sprawie wdrażania Programu Edukacja dla Wszystkich z 2006 roku, stwierdza się wzrost liczby dzieci mających dostęp do edukacji, przy utrzymującym się niskim poziomie kształcenia w większości krajów świata. Chociaż dostępność edukacji dla wszystkich ma pierwszorzędne znaczenie, równie ważne jest zapewnienie uczącym się odpowiedniej jakości kształcenia 2. Pojęcie „jakości kształcenia” jest ukierunkowane na osobę uczącą się i daje się zdefiniować w odniesieniu do trzech głównych kierunków: edukacji dostosowanej do potrzeb uczniów i jednocześnie promującej wartości uniwersalne, edukacji sprawiedliwej w sensie dostępności i dochodów gwarantujących integrację społeczną zapobiegającą wykluczeniu oraz edukację kierującą się prawami jednostki i sprzyjającą poszanowaniu tych praw3. Ogólną definicję jakości kształcenia można przedstawić w następujący sposób: jest to rodzaj edukacji oferującej wszystkim młodym ludziom, oraz pozostałym osobom uczącym się, kompetencje dostosowane do specyficznego kontekstu, w którym żyją i pozwalające im na aktywne uczestnictwo w życiu społecznym; edukacja przystosowana do życia, do aspiracji i zainteresowań 2 3 EFA Global Monitoring Report 2006, UNESCO 2005, Paris, s. 58. EFA Global Monitoring Report 2005, UNESCO 2004, Paris, s. 30.