M a pa d r o g o wa U N e s c o d l a e d U K a c j i a r t Ys t Y c z N e j 313 uczniów, a także ich rodzin i społeczności; wreszcie edukacja pod znakiem integracji społecznej i poszanowania praw człowieka. Zgodnie z Ramowym Planem działania z Dakaru4, istnieje cały szereg uwarunkowań jakości kształcenia. Nauczanie w sztuce i poprzez sztukę (edukacja artystyczna i sztuka w edukacji) może uwzględniać co najmniej cztery spośród tych uwarunkowań: aktywne uczenie się, program dostosowany do lokalnego kontekstu i motywujący osoby uczące się, współpraca ze społecznościami lokalnymi przy poszanowaniu ich kultur; dobrze przygotowani i mający silną motywację nauczyciele. 4.Promowanieróżnorodnościkulturowej Sztuka jest zarazem przejawem kultury i środkiem przekazu wiedzy o kulturze. Każda kultura posiada unikalny zasób form wyrazu artystycznego i praktyk kulturalnych. Różnorodność kultur oraz ich wytworów artystycznych i kreatywnych reprezentuje współczesne i tradycyjne formy twórczości człowieka, które – w sposób im tylko właściwy – przyczyniają się do wielkości, spuścizny, piękna i integralności Rodzaju Ludzkiego. Uwrażliwienie na praktyki kulturalne i formy artystyczne, a także wiedza na ich temat ugruntowują poczucie tożsamości oraz umacniają wartości indywidualne i społeczne, przyczyniając się w ten sposób do ochrony i promowania różnorodności kulturowej. Edukacja artystyczna jest środkiem podnoszenia świadomości kulturowej i promowania praktyk kulturalnych, ale także przekazywania wiedzy i zamiłowania do sztuki i kultury między pokoleniami. W wielu krajach materialne i niematerialne aspekty kultur popadają w zapomnienie, gdyż system edukacyjny nie promuje ich wartości, a przekaz międzypokoleniowy zanika. W sposób oczywisty systemy edukacyjne powinny obejmować i przekazywać wiedzę oraz formy wyrazu kulturowego. Edukacja artystyczna – zarówno formalna, jak i nieformalna, może być przydatna w osiąganiu tego celu. Wśród kierunków działania przyjętych dla realizacji założeń Powszechnej Deklaracji UNESCO w sprawie różnorodności kulturowej przyjętej przez państwa członkowskie UNESCO w 2001 roku są takie, które to podkreślają: Linia Planu działania 6: Zachęcać do różnorodności językowej – przy poszanowaniu języka ojczystego – na wszystkich poziomach nauczania, 4 Dakar Framework for Action, 2000, http://www.unesco.org/education/efa/ed_ for_all/framework.shtml.