316 d o K U M e N t Y UNesco 3.Wymiaryedukacjiartystycznej Edukacja artystyczna koncentruje się na trzech wzajemnie dopełniających się kierunkach. Są to: – – – studiowanie dzieł sztuki; bezpośredni kontakt z dziełami sztuki (koncerty, wystawy, książki i filmy); zaangażowanie w działania artystyczne. Edukacja artystyczna powinna być objęta obowiązkiem nauczania od najmłodszego wieku i trwać przez kilka kolejnych lat. Można w związku z tym wyróżnić trzy wymiary edukacji artystycznej: 1) wiedzę zdobywa się w wyniku interakcji zachodzących między uczniem a dziełem sztuki lub działaniem artystycznym, między artystą i jego nauczycielem; 2) wiedzę zdobywa się poprzez indywidualną praktykę artystyczną; 3) zdobywanie wiedzy następuje poprzez badania naukowe i studiowanie formy artystycznej oraz relacji między sztuką i historią. IV. Główne strategie dotyczące efektywności w zakresie edukacji artystycznej Wysokiej jakości edukacja artystyczna wymaga przygotowanych zawodowo nauczycieli sztuki i przedmiotów ogólnych o wysokich kwalifikacjach. Partnerska współpraca nauczycieli przedmiotów ogólnych i artystów spełniających kryteria przygotowania pedagogicznego może podnosić jej poziom. Z tej perspektywy powinno się osiągnąć co najmniej dwa główne cele: · Umożliwienie nauczycielom, artystom i innym zainteresowanym dostępu do zasobów i do kształcenia niezbędnego w tym zakresie. Kreatywna nauka wymaga kreatywnego nauczania. · Zachęcanie do kreatywnego partnerstwa na różnych płaszczyznach między ministerstwami, szkołami i pedagogami, sztuką, nauką i organizacjami lokalnymi. Sukces takiej partnerskiej współpracy zależy od podobnego pojmowania celów i wzajemnego poszanowania kompetencji każdego z partnerów. W celu zapewnienia warunków korzystnych dla przyszłej współpracy pedagogów i artystów, kształcenie początkowe zarówno jednych, jak i drugich powinno obejmować wzajemne rozumienie dziedzin, którymi się zajmują oraz obustronne zainteresowanie pedagogiką. Programy kształcenia nauczycieli i artystów powinny być zreformowane w celu wyposażenia artystów w wiedzę i doświadczenia potrzebne