318 d o K U M e N t Y UNesco Kształcenienauczycielisztuki Nauczanie sztuki powinno wykraczać poza zwykłe przekazywanie uczniom kompetencji, praktyk i specyficznej wiedzy. Poza opanowaniem techniki w pracowni, programy edukacji artystycznej powinny sprzyjać szerszemu przygotowaniu dydaktycznemu. Nauczyciele sztuki powinni w związku z tym być zachęcani do inspirowania się kompetencjami innych artystów, w tym artystów różnych dyscyplin, jednocześnie zdobywając kwalifikacje potrzebne do współpracy z nauczycielami innych przedmiotów w danej szkole. Całościowo ujęte programy kształcenia nauczycieli sztuki powinny zachęcać do zdobywania wiedzy i kompetencji w następujących dziedzinach: – – – – – – – – jedna lub dwie dyscypliny artystyczne międzydyscyplinarne formy wyrazu artystycznego metodologia nauczania sztuki metodologia nauczania międzydyscyplinarnego w sztuce i poprzez sztukę tworzenie programów nauczania metody ewaluacji dostosowane do specyfiki edukacji artystycznej edukacja artystyczna formalna (szkolna) edukacja artystyczna nieformalna (pozaszkolna) Dobry poziom szkoły nie wystarcza. Jak wykażemy dalej, edukacja artystyczna może być umacniana przez partnerstwo z całym szeregiem osób i organizacji w obrębie danej społeczności. Działania, takie jak: zwiedzanie muzeów i galerii sztuki, wyjście do teatru, programy „Artists in School”, w skrócie AiS (Artyści w szkole) oraz edukacja środowiskowa, w której wykorzystuje się edukację artystyczną to cenne zasoby edukacyjne dla nauczycieli i uczniów, niezależnie od ram nauczania. Należy również interesować się stosowaniem nowych technologii komunikacyjno-informacyjnych w twórczości artystycznej, muzyce elektronicznej i nowych mediach, a także w nauczaniu on-line w ramach kształcenia nauczycieli edukacji artystycznej. Stosowanie nowych technologii nadaje nowy wymiar edukacji artystycznej i sprawia, że nauczyciele mają w XXI wieku nową rolę do odegrania. Nowoczesne technologie sprzyjają tworzeniu ważnej płaszczyzny współpracy między nauczycielami sztuki, a także między nimi i artystami, naukowcami i innymi pedagogami. Sztuka komputerowa jest już traktowana jako dziedzina sztuki, pełnoprawna forma twórczości i metoda nauczania sztuki. Jej nauczanie nie jest