M a pa d r o g o wa U N e s c o d l a e d U K a c j i a r t Ys t Y c z N e j 319 jednak rozpowszechnione w szkołach. O ile nauczyciele sztuki mogą być bardzo zainteresowani nauczaniem tej sztuki, często brak im doświadczenia, przygotowania pedagogicznego i środków. Nauczyciele szkół średnich mogą zaproponować prace, które wymagają współdziałania różnych specjalistycznych przedmiotów. I tak – dziedzina przedsiębiorczości i technologii może łączyć się z tematem handlu sztuką. Uczniowie mogą pracować nad projektami, które łączą sztukę z historią czy z innymi naukami społecznymi. Tego rodzaju podejście wymaga rozumienia walorów edukacji artystycznej ze strony nauczycieli innych przedmiotów. Istotne wydaje się wreszcie ustanowienie, co najmniej na poziomie lokalnym – jeśli nie krajowym – zaleceń i standardów dotyczących kształcenia nauczycieli sztuki. Istnieje już szereg norm5, które mogą służyć za punkt odniesienia dla wszystkich krajów w zakresie tworzenia, realizacji i ewaluacji programów artystycznych. (zob. przykład w Aneksie) Kształcenieartystów Artyści zajmujący się wszystkimi dyscyplinami sztuki – a także pracownicy sektora kultury –powinni również mieć możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji pedagogicznych i zdobywania umiejętności potrzebnych we współpracy z osobami uczącymi w szkołach i w placówkach oświatowych, ale także – i przede wszystkim – są im potrzebne umiejętności nawiązywania kontaktu i uzyskiwania współpracy ze strony uczniów. Działania i projekty realizowane wspólnie przez kształcących się artystów i nauczycieli mogą stanowić dobrą podstawę przyszłej współpracy. (zob. przykład w Aneksie) Rozwój partnerskiej współpracy między instytucjami edukacyjnymi i kulturalnymi – podobnie jak podnoszenie poziomu i poszerzanie zakresu kształcenia wszystkich zainteresowanych w dziedzinie edukacji artystycznej – ogranicza brak środków finansowych, ale również niedostatek zasobów 5 Przykłady pochodzą przeważnie z USA: Early Adolescence through Young Adulthood Art standards by the National Board for Professional Teaching Standards (NBPTS), Standards for Art Teacher Preparation, Purposes, Principles, and Standards for School Art Programmes oraz The National Visual Arts Standards.