320 d o K U M e N t Y UNesco kultury, jakimi dysponują biblioteki, teatry i muzea, co w sposób szczególny dotyczy obszarów wiejskich. 2.Współpracapartnerska Chociaż twórczość zajmuje poczesne miejsce w większości oficjalnych dokumentów, nadal nie docenia się ważnej roli jakości kształcenia w rozwijaniu kreatywności. Realizacja programów edukacji artystycznej nie jest ani bardzo kosztowna, ani szczególnie skomplikowana, a jej zaletą jest to, że odbywa się w duchu współpracy. W tym kontekście współodpowiedzialność za edukacje artystyczną spoczywa na ministerstwach do spraw kultury i edukacji oraz na różnych instytucjach zajmujących się realizacją i oceną programów edukacji artystycznej. Każda instytucja powinna być w pełni świadoma własnej roli w tym procesie. Tworzenie synergii między sztuką i edukacją – w celu promowania kreatywnego nauczania – mogą ułatwiać następujące rodzaje partnerskiej współpracy: a.Naszczebluministerstwi władzsamorządowych Partnerska współpraca może istnieć między różnymi jednostkami ministerstw do spraw kultury, edukacji, szkolnictwa wyższego i nauki w zakresie opracowywania wspólnej polityki i budżetu na projekty realizowane w ramach edukacji szkolnej lub pozaszkolnej. Sztuka i edukacja mogą być również traktowane jako wspólny obszar tematyczny na płaszczyźnie politycznej między ministerstwem edukacji i kultury oraz samorządami lokalnymi (jednostkami odpowiadającymi na ogół za instytucje oświatowe i kulturalne), w celu zapewnienia powiązania między systemem edukacyjnym i światem kultury dzięki programom współpracy, w których uczestniczą instytucje kultury i szkoły. Ta współpraca ma na celu zapewnienie sztuce i kulturze centralnego miejsca w programach nauczania, a nie na ich marginesie. (zob. przykład w Aneksie) b.Naszczebluszkół Wielkie metropolie, miasta i wsie na całym świecie dysponują przestrzenią kulturalną, choć mogą to być bardzo różne miejsca. Przyjmuje się, że szkoła w dzisiejszym społeczeństwie nie ma już monopolu na nauczanie. Nowe możliwości pojawiły się wraz z rozwojem współpracy między szkołami i instytucjami