M a pa d r o g o wa U N e s c o d l a e d U K a c j i a r t Ys t Y c z N e j 323 · opis charakteru i zakresu aktualnych programów edukacji artystycznej; · związki między edukacją artystyczną i kreatywnością; · związki między edukacją artystyczną i osiągnięciami społecznymi/ aktywnym obywatelstwem/emancypacją; · ocena programu i metod edukacji artystycznej, a zwłaszcza korzyści, które mogą przynieść jednostce i w skali społecznej; · różnorodność metod nauczania edukacji artystycznej; · efektywność polityki w zakresie edukacji artystycznej; · charakter i wpływ współdziałania między edukacja i kulturą w realizacji programów edukacji artystycznej; · rozwój i wykorzystanie standardów w zakresie kształcenia nauczycieli; · ocena osiągnięć uczniów w zakresie edukacji artystycznej (wyłonienie najlepszych praktyk w zakresie technik ewaluacji); · wpływ przemysłów kultury (takich jak telewizja i kinematografia) na dzieci i uczniów w ogóle, w ramach wychowania w sztuce oraz metody pozwalające na zaprezentowanie za pomocą tychże przemysłów kultury efektywnych modeli edukacji artystycznej. Realizacja badań nad edukacja artystyczną powinna obejmować następujące etapy: · ustalenie planu badań w dziedzinie sztuki i poszukiwanie środków niezbędnych do ich przeprowadzenia; · organizowanie seminariów na temat badań w dziedzinie edukacji artystycznej w celu promowania działalności naukowej; · prowadzenie badań na tematy interesujące nauczycieli sztuki; · promowanie współpracy międzydyscyplinarnej w dziedzinie metodologii badań na temat edukacji artystycznej. Wreszcie – i przede wszystkim – badania w dziedzinie edukacji artystycznej mogą być prowadzone przez uniwersytety i inne instytucje we współpracy z ośrodkami wymiany informacji (czy obserwatoriami) zajmującymi się gromadzeniem, analizowaniem i upowszechnianiem danych i świadomości w zakresie edukacji artystycznej. Tego rodzaju ośrodki stanowią wiarygodne źródło danych, które mogą być wykorzystywane w prowadzeniu kampanii społecznej na rzecz edukacji artystycznej. Mogą gromadzić informacje na dany temat (np. nauczanie sztuk widowiskowych) lub danego obszaru geograficznego (np. edukacja artystyczna w Indiach).