M a pa d r o g o wa U N e s c o d l a e d U K a c j i a r t Ys t Y c z N e j 325 turalnego, a także, że dostęp wszystkich ludzi do dóbr, usług i praktyk kulturalnych powinien należeć do celów stawianych przed systemami edukacji i kultury; · Uznając rolę edukacji artystycznej w uwrażliwianiu na sztukę ogółu społeczeństwa i jego różnych grup; · Rozumiejąc wyzwania, przed jakimi stoi różnorodność kulturowa w związku z globalizacją oraz dostrzegając rosnącą rolę wyobraźni, kreatywności i współpracy w ramach społeczeństw w coraz większym stopniu opartych na wiedzy; · Uznając, że w wielu społeczeństwach sztuka jest związana z życiem codziennym w postaci tradycji, często nieprzerwanych, i odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu kultury oraz w rozwoju wspólnoty i osobistego rozwoju jednostek; · Zauważając, że młodzi ludzie bezwzględnie potrzebują przestrzeni poświęconej działalności artystycznej, którą może być ośrodek kultury lub muzeum; · Zauważając, że wśród głównych wyzwań XXI wieku znajduje się rosnące zapotrzebowanie na kreatywność i wyobraźnię w społeczeństwach wielokulturowych, na które edukacja artystyczna może przynieść konkretne odpowiedzi; · Uznając, że współczesne społeczeństwa powinny rozwijać strategie i polityki edukacyjne i kulturalne, które przekazują i umacniają wartości oraz tożsamość estetyczną i kulturową w celu promowania i sprzyjania różnorodności kulturowej oraz rozwoju społeczeństw żyjących bez konfliktów, w dobrobycie i poczuciu trwania; · Biorąc pod uwagę wielokulturowy charakter większości narodów, w których jest reprezentowana wielość kultur dająca niepowtarzalne połączenie społeczności, narodowości i języków; uznając, że ta złożoność kulturowa wyzwala twórczą energię, perspektywy i praktyki autochtoniczne w zakresie edukacji właściwe tym krajom i że bogactwo tego dziedzictwa kulturowego, tak materialnego jak i niematerialnego jest zagrożone wskutek wielorakich i złożonych transformacji społeczno-kulturowych, gospodarczych i środowiskowych; · Uznając wartość i zastosowanie sztuki w procesie nauczania i jej rolę w zdobywaniu kompetencji poznawczych i społecznych poprzez sprzyjanie innowacyjności i kreatywności oraz zachęcając do zachowań i wartości, które leżą u podstaw tolerancji społecznej i celebrowania różnorodności; · Uznając, że edukacja artystyczna przyczynia się do poprawy nauczania i zdobywania kompetencji dzięki bardziej swobodnemu podejściu np. do