326 d o K U M e N t Y UNesco rozkładu zajęć, dyscypliny czy ról społecznych, trosce o dostosowanie się do ucznia (odpowiednio do rytmu życia dzieci i ich środowiska społecznego i kulturowego) i współpracy między zasobami i systemami nauczania formalnymi i nieformalnymi; · Uznając zbieżność między tradycyjną koncepcją sztuki w społeczeństwach i bardziej nowowczesną wizją, według której nauka poprzez sztukę można pozwalać na poprawę nauczania i zdobywanie kompetencji; · Rozumiejąc, że edukacja artystyczna, generując całą gamę kompetencji i umiejętności wielodyscyplinarnych i zachęcając uczących się do nauki i do aktywności w klasie może podnosić jakość kształcenia, przyczyniając się w ten sposób do realizacji jednego z sześciu celów programu Edukacji dla Wszystkich (EFA) sformułowanych w czasie Światowej Konferencji na temat Edukacji dla Wszystkich w Dakarze (2000); · Uważając, że edukacja artystyczna może być przydatna ze względu na swą rolę terapeutyczną dla dzieci niepełnosprawnych lub cierpiących z powodu skutków klęski żywiołowej lub konfliktu; · Zdając sobie sprawę, że tak jak każdy rodzaj edukacji, edukacja artystyczna musi być wysokiej jakości, by była efektywna; Określono również szereg następujących wyzwań: · Uznając, że w wielu krajach polityka edukacyjna przywiązuje niewielkie znaczenie do edukacji artystycznej, co przejawia się w odsunięciu i dewaluacji tej dziedziny wiedzy; · Zauważając, że systemy edukacyjne i kulturalne, podobnie jak obszary zainteresowania obu sektorów, często funkcjonują oddzielnie, w sposób równoległy, a niekiedy nawet przeciwstawny; · Uważając, że obecne specjalistyczne programy szkoleniowe dla nauczycieli w zakresie edukacji artystycznej są niewystarczające oraz że ogólne programy kształcenia w niewystarczający sposób akcentują znaczenie roli sztuki w nauczaniu i uczeniu się; · Zauważając, że udział artystów w procesach edukacji artystycznej jest niewystarczający; · Stwierdzając, że istnieje szeroki obszar doświadczeń w dziedzinie edukacji artystycznej, który nie był przedmiotem badań; oraz · Uznając, że budżet na edukację artystyczną na ogół albo nie istnieje albo nie wystarcza na pokrycie bieżących potrzeb i potrzeb związanych z rozwojem tej dziedziny.