M a pa d r o g o wa U N e s c o d l a e d U K a c j i a r t Ys t Y c z N e j 329 Tworzeniepolitykiw zakresieedukacjiartystycznej · Przełożenie podnoszenia się poziomu świadomości znaczenia edukacji artystycznej na odpowiednie środki, które pozwalałyby przechodzić do działania w celu uzmysławiania korzyści płynących ze sztuki i kreatywności dla wszystkich ludzi oraz wspieranie wprowadzania w życie nowej wizji sztuki i uczenia się; · Tworzenie krajowej i regionalnej polityki w zakresie badań w dziedzinie edukacji artystycznej obejmującej specyfikę dawnych kultur oraz kultury grup ludnościowych znajdujących się w trudnej sytuacji; · Zachęcanie do opracowywania strategii wdrażania i monitorowania w celu zagwarantowania jakości edukacji artystycznej; · Przyznanie edukacji artystycznej centralnego i stałego miejsca w programach nauczania, odpowiedniego finansowania oraz zapewnienie wysokich kwalifikacji nauczycieli; · Uwzględnienie badań przy podejmowaniu decyzji dotyczących finansowania i programów oraz ustanowienie nowych standardów ewaluacji oddziaływania edukacji artystycznej może w znaczący sposób przyczyniać się do poprawy wyników osiąganych przez uczniów w dziedzinie nauki czytania, pisania i liczenia, przynosząc korzyści pod względem ludzkim i społecznym; · Zagwarantowanie spójności między programami rządowymi i polityką publiczną państw w zakresie edukacji artystycznej; · Przyjęcie polityki regionalnej w odniesieniu do edukacji artystycznej dla wszystkich krajów w danym regionie (np. dla Unii Afrykańskiej); · Włączenie edukacji artystycznej do kart kultury przyjętych przez państwa członkowskie; Kształcenie,wdrażaniei wspieranie · Zapewnienie dostępu do kształcenia zawodowego artystom i nauczycielom w celu podniesienia poziomu jakości edukacji artystycznej oraz, w razie potrzeby, tworzenie wydziałów edukacji artystycznej na uniwersytetach; · Nadanie priorytetowej rangi w systemie edukacyjnym kształceniu nauczycieli sztuki w celu umożliwienia im wnoszenia wkładu do procesu nauczania oraz do rozwoju kulturalnego, a także w celu uwrażliwiania na rolę sztuki wszystkich nauczycieli i osób zajmujących się edukacją;