M a pa d r o g o wa U N e s c o d l a e d U K a c j i a r t Ys t Y c z N e j 339 również warsztaty oraz występy artystyczne, w trakcie których uczniowie – a niekiedy także kadra pedagogiczna – pracują z zawodowymi artystami. Odnosi się wrażenie, że projekt został pozytywnie przyjęty w lokalnych szkołach, pomimo oczywistych trudności z podnoszeniem kwalifikacji artystów i nauczycieli, którzy muszą dbać o efekty nauczania i zrozumienie między wszystkimi uczestnikami projektu. · na szczeblu szkół Projekt pilotażowy dot. współpracy partnerskiej szkół w Republice Korei (2004–2006) Inicjatywa ma na celu wypracowanie modelu współpracy oraz zinstytucjonalizowanie sieci kontaktów w obrębie danej społeczności do tworzenia bazy dla długoterminowego planowania programów edukacji artystycznej w szkołach. W ramach tej inicjatywy instytucja o nazwie Korea Culture and Arts Education Service (KACES) wspierała w całym kraju 64 projekty w 2005 roku, różniące się między sobą pod względem formy partnerskiej współpracy z lokalnymi grupami artystów, praktykami i organizacjami artystycznymi, w ramach której korzystano z centrów sztuki, muzeów, galerii, etc. jako miejsc do prowadzenia zajęć z edukacji artystycznej. Przy wsparciu inicjatywy pn. „Artysta w szkole” – mającej na celu przygotowanie artystów do pracy z uczniami poprzez zapewnienie im kształcenia pedagogicznego – ten pilotażowy projekt odpowiadał na zapotrzebowanie w zakresie edukacji artystycznej w szkołach, pozyskując zawodowych instruktorów, w takich rozwijających się dziedzinach jak: aktorstwo, taniec, film i media. Efektem projektu było wysłanie około 1500 artystów z przygotowaniem pedagogicznym do 3000 szkół. Program muzealny wspierający wprowadzanie uczenia się przez sztukę zaproponowany przez Muzeum Guggenheima (USA, Hiszpania 2006) Celem programu edukacyjnego „Learning through the Arts” (LTA) było zapewnienie zaplecza pedagogicznego dla programu szkolnego poprzez włączanie artystów do pracy z nauczycielami i uczniami w szkołach państwowych. Dzieci zachęcane są do nauki w rozmaity sposób: poprzez rozmowy, aktywność badawczą, teatr i tworzenie. Ze względu na to, że dzieci z reguły chętnie uczą się w trakcie zajęć artystycznych, warsztaty sprzyjają realizacji programu nauczania i doskonaleniu umiejętności w zakresie czytania, pisania i nauki języków obcych. Biorąc udział w procesie kreacji, dzieci zdobywają umiejętności planowania i realizowania projektów zespołowych, a także uczą