86 R o z d z i a ł i – r o l a K U lt U r Y w Ks z ta łt o wa N i U s p o ł e c z e ń s t wa . . . społeczne i kulturalne w znacznie większym stopniu wypełnia radiofonia publiczna, której łączne udziały sięgają ok. 25%. ogólnego czasu, jaki Polacy przeznaczają na słuchanie radia. I tutaj jednak, podobnie jak w przypadku telewizji, tematyka kulturalna pozostaje poza głównym nurtem zainteresowań. Program 2 Polskiego Rada – program muzyczno-literacki, emitowany z myślą o odbiorcach zainteresowanych wiedzą humanistyczną, sztuką, muzyką, literaturą, który wedle powszechnych ocen uznawany jest za szczególnie wartościowy z punktu widzenia misji publicznej, osiąga udział w rynku nie przekraczający średnio 1%. W radiu i telewizji problemem stało się zjawisko opisywane niegdyś w odniesieniu do prasy jako tabloidyzacja. Zgodnie z regułami popytu, w programie radiowym i telewizyjnym, zmienił się także – a może nawet w szczególności – charakter treści związanych z kulturą. Autorzy ramówki starają się odpowiedzieć na aktualny popyt i budować ofertę na fundamencie istniejącego już zainteresowania zgodnie z zasadą sformułowaną przez inż. Mamonia, jednego z bohaterów filmu „Rejs”: lubię tylkotepiosenki,którejużznam.Wypowiedź tę można uzupełnić stwierdzeniem, że muszą to być piosenki przyjemne, łatwo wpadające w ucho. Ekran drugi: Komputer Komputer, w interesującym nas tutaj obszarze komunikacji społecznej, to przede wszystkim brama do ogromnego zasobu informacji w sieci internetowej. Sam Internet, w zależności od rozumienia tego terminu i rzeczywiście pełnionej funkcji, może być traktowany jako platforma stwarzająca techniczne możliwości dystrybucji treści, lub też jako swego rodzaju zintegrowana usługa, czy raczej suma usług informacyjnych, medialnych i innych dostępnych za pośrednictwem tej platformy12. Nie jest natomiast odrębną, samodzielną kategorią 12 Przez „platformy” rozumie się środki dostarczania usług do odbiorcy. Są to: cyfrowa telewizja naziemna, sieci kablowe, satelity, stacjonarne i przenośne radio, stacjonarne i mobilne telefony, przewodowe i bezprzewodowe sieci (szerokopasmowe). Z kolei „usługi” to: telewizja i inne usługi audiowizualne, radio, telewizja mobilna, messaging (usługa pozwalająca wysyłać i odbierać wiadomości w różnych formatach między telefonami komórkowymi bądź komputerami), podcasting(audycja radiowa lub inny plik dźwiękowy dostępny w Internecie