88 R o z d z i a ł i – r o l a K U lt U r Y w Ks z ta łt o wa N i U s p o ł e c z e ń s t wa . . . Obok serwisów gromadzących wielomilionowe audytorium, pojawia się też ogromna ilość serwisów o treści niszowej związanej z określonymi zainteresowaniami. Są to zarówno treści przygotowane profesjonalnie, jak też zawartość tworzona przez samych użytkowników, treści powstałe w ramach autoekspresji osób posługujących się nowymi technologiami określane jako user-generatedcontent – UGC, lub user-createdcontent– UCC. Obie formy tworzą liczne możliwości kontaktu z kulturą. Internet, umożliwiający komunikację w zasięgu globalnym, nie ma wciąż jednak – także w Polsce – rzeczywiście powszechnego zasięgu. Wg danych CBOS z końca 2009 roku dostępem do Internetu dysponuje nieco ponad 50% gospodarstw domowych. Dynamika wzrostu jest bardzo wysoka, mimo to jednak blisko połowa obywateli z Internetu nie korzysta. Internet jest wciąż narzędziem przede wszystkim ludzi młodych i dobrze wykształconych. Rys. 4. Dostęp do komputera i Internetu wg wykształcenia (% w grupie) Źródło: Diagnoza społeczna 2007 Zróżnicowany jest też poziom kompetencji wśród osób, które z Internetu korzystają. Jak wynika z badań Eurostatu przytaczanych w raporcie Polska 2030 (rys. 6), spora grupa użytkowników Internetu nie potrafi posługiwać się wyszukiwarką, co oznacza