94 R o z d z i a ł i – r o l a K U lt U r Y w Ks z ta łt o wa N i U s p o ł e c z e ń s t wa . . . Rys. 10. Sprzedaż dzienników w krajach UE (liczba egzemplarzy na tysiąc mieszkańców) Źródło: World Press Trends 2008 Edition Liczba osób deklarujących czytanie dzienników17 nie przekracza 20% ogółu dorosłych mieszkańców, przy czym co najmniej połowa z tej grupy to czytelnicy tabloidów i lokalnych gazet codziennych o podobnym charakterze. Nieco większa grupa osób czyta prasę tygodniową, przede wszystkim jednak pisma o charakterze rozrywkowym i tzw. teleguide’y, czyli czasopisma, których tematem jest program telewizyjny, życie gwiazd, etc. Wśród tygodników rekordzistą jest „Tele Tydzień”, którego sprzedaż oscyluje wokół 1,5 mln egzemplarzy, a wskaźnik czytelnictwa sięga 35%. Wysokie wskaźniki czytelnictwa osiągają również tanie magazyny jak np. „Życie na gorąco”. Tygodniki opiniotwórcze (takie jak „Polityka”, „Wprost”, „Newsweek”) czyta nie więcej niż 10% dorosłych obywateli. Spada zatem informacyjna rola prasy, także w odniesieniu do zagadnień związanych z kulturą; dla największej grupy czytelników ważne są jedynie treści rozrywkowe. 17 Wskaźnik czytelnictwa w tzw. cyklu sezonowym oznacza procent osób, które czytały dziennik przynajmniej raz w ciągu ostatniego tygodnia, a tygodnik co najmniej raz w ciągu ostatniego miesiąca poprzedzającego badanie.