96 R o z d z i a ł i – r o l a K U lt U r Y w Ks z ta łt o wa N i U s p o ł e c z e ń s t wa . . . media od innych form upowszechniania informacji. Pozwala to jednocześnie uzasadnić potrzebę rozbudowy stosowanego dawniej pojęcia „edukacja medialna” o dodatkowy człon: „i cyfrowa”. Dopiero tak zakreślony obszar pozwala budować kompetencje niezbędne dla świadomego, aktywnego i krytycznego korzystania z zasobów informacji dostępnej w przestrzeni cyfrowej. Są tam zarówno treści o charakterze przekazów medialnych, jak i inne treści, również adresowane do masowego odbiorcy i mające charakter informacyjny, rozrywkowy bądź edukacyjny. Treści te – choć nie rozpowszechniane periodycznie – są jednak często systematycznie, w miarę potrzeby, aktualizowane, co daje im pełny walor aktualności. Informacje dostępne w Internecie często – choć nie zawsze – są bardziej aktualne niż informacje upowszechniane przez media. Kultura jako potencjał rozwojowy W końcowych rekomendacjach Raportu Polska 2030, w rozdziale „Jakie będą miary sukcesu w 2030 roku?” czytamy, iż miarą tego sukcesu będzie m.in. maksymalne zwiększenie dostępu do zasobów dziedzictwa kulturowego dzięki ich pełnej digitalizacji i udostępnieniu publicznie w postaci cyfrowej20. Rekomendacja ta powiązana jest z nowym spojrzeniem na rolę i miejsce kultury w życiu społecznym i gospodarczym. Rozumiejąc kulturę jako potencjał rozwojowy, akcentujemy, że działania w obszarze kultury wpisują się nie tylko w rozwijanie talentów, ale także w budowanie tożsamości lokalnych i spójności społecznej. Kultura przyczynia się do tworzenia ośrodków kreatywności, generuje miejsca pracy, zwiększa eksport i PKB, przyciąga inwestorów, kreuje pozytywny wizerunek miast i regionów. Jak podkreślają autorzy raportu „Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych”21, w zarządzaniu rozwojem kultura może służyć jako narzędzie prowadzące do osiągania spójności społecznej, przekazywania wartości, edukowania, osiągania równowagi między tradycją 20 21 Raport Polska 2030; s. 382. Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych. Raport wykonany na zle- cenie Ministerstwa Gospodarki, ECORYS Polska Sp. z o.o., Warszawa, listopad 2009.