K U lt U r a – M e d i a – e d U K a c j a 97 a innowacją. Kultura jest także katalizatorem rozwoju gospodarczego. Może przyczynić się do rozwoju miast i regionów, wpływać na ich atrakcyjność osiedleńczą i inwestycyjną oraz sprzyjać rozwojowi lokalnych i regionalnych rynków pracy. Jest źródłem wartości i działań stymulujących rozwój społeczny (np. poprzez aktywności rozwijające kreatywność i umiejętności krytycznego myślenia). Staje się kapitałem stymulującym rozwój przemysłów kreatywnych. Licznych argumentów dostarczają wyniki badań zleconych przez Komisję Europejską, których rezultaty zawarto w raportach „Ekonomia kultury w Europie” z 2006 roku i „Wpływ kultury na kreatywność” z lipca 2009 roku. Rys. 11. Elementy kreatywności opartej na kulturze Źródło: The Impact of Culture on Creativity, KEA EuropeanAffairs 2009. (tłumaczenie robocze MKiDN) Wielu autorów zwraca uwagę na bezpośredni związek uczestnictwa w kulturze, także w tradycyjnych formach – jak np. wizyty w muzeum – z rozwojem kreatywności. Właśnie muzea i galerie są miejscami, gdzie „rozkwita kreatywność”22. Placówki te inspirują do myślenia 22 E. Hooper-Greenhill, J. Dodd, L. Gibson, M. Phillips, C. Jones, E. Sullivan, Whatdidyoulearnatthemuseumtoday? Second study: evaluation of the