K U lt U r a – M e d i a – e d U K a c j a 99 dóbr kultury oraz działalnością kreatywną w szerokim znaczeniu, w tym działalnością dotycząca projektowania, marketingu, etc. oraz ochroną dziedzictwa24. Interesujących danych na ten temat dostarczają m.in. badania w dziedzinie statystyki kultury prowadzone w Kanadzie. W ciągu dekady lat 90. zatrudnienie w tej grupie wzrosło w tym kraju o blisko 40%, przy czym – co szczególnie warte podkreślenia – większość cultureworkers zatrudnionych jest poza sektorem kultury25. Zjawisko to wskazuje na konieczność zrewidowania sposobu myślenia na temat edukacji kulturalnej i artystycznej. Edukacja artystyczna traktowana jest wciąż jeszcze jako kształcenie zawodowe, przygotowanie absolwentów do pracy w filharmonii, teatrze albo domu kultury. Dziś na sens istnienia szkół artystycznych trzeba spojrzeć szerzej. Celem średniej szkoły muzycznej lub plastycznej jest również kształcenie liderów, najbardziej świadomych, aktywnych i wymagających uczestników życia kulturalnego. Edukacja artystyczna jest również ważnym treningiem kreatywności, przydatnym podczas wykonywania różnych zawodów, często nie związanych z kulturą w rozumieniu branżowym i pełnienia różnych ról społecznych. Należy w tym miejscu powrócić do przywołanych już wcześniej rekomendacji Raportu Polska 2030. Uznając wzmocnienie potencjału kreatywnego i kulturowego za ważny czynnik rozwoju społecznego i gospodarczego, należy m.in.: · Wspierać rozwój indywidualnej, oddolnej kreatywności – stanowiącej cenny zasób indywidualny oraz zapewniającej siłę roboczą dla sektora kreatywnego. W tym celu należy zapewnić edukację kulturalną i medialną na wszystkich etapach nauczania (łącznie z nauczaniem ustawicznym i nieformalnym). 24 W języku polskim określenie „pracownik kultury” kojarzy się jednoznacznie z osobą zatrudnioną w instytucji kulturalnej, co stanowi odbicie „resortowego” sposobu myślenia. Tutaj chodzi o osoby wykonujące określone zawody w różnych dziedzinach gospodarki; cultureworkers możemy spotkać zarówno w teatrze, jak i w firmie budowlanej. 25 M. Schimpf, CreativeInput:TheRoleofCultureOccupationsintheEconomy Duringthe1990s,Statistics Canada © Minister of Industry, 2008