references
1 6 KRAJOBRAZ 1
K U L T U R O W O - P R Z Y R O D N I C Z Y. D E F I N I C J E I A S P E K T Y P R A W N E
Zaznaczyć wypada, iż taka ilość wydawnictw nie wyczerpuje w pełni istniejącego zapotrzebowania. Dlatego też ważne jest, aby właściwe instytucje dbały o opracowywanie wysokiej klasy publikacji – książek, poradników, guidebooków, kompendiów wiedzy. Konieczne jest również, aby tematyka jakości przestrzeni i dbałości o nią znajdowała należne jej miejsce w mediach – telewizji, radiu, internecie i prasie, w tym w prasie branżowej skierowanej do przedstawicieli władz publicznych – tak państwowych, jak i samorządowych. Konieczność ustawicznego kształcenia i podnoszenia wiedzy i kompetencji pracowników administracji publicznej zajmujących się planowaniem i realizacją procesów rozwojowych, w tym przestrzennych, zauważona i podkreślona została w dokumencie Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Dążenie do tego, by decydenci posiedli jak najwyższy poziom wiedzy jest niezbędne po to, by byli oni w stanie podejmować kompetentne i dalekowzroczne decyzje, jak również po to, by byli w stanie prowadzić bardziej wyrównany dialog ze środowiskami eksperckimi. W przeciwnym razie „opinie [specjalistów] sprzeczne ze stanowiskiem reprezentowanym przez administrację są traktowane nie jako wskazówka konieczności dyskusji i analizy swoich działań, lecz jako ataki i podważanie autorytetu władzy”51.
Rola samorządu jako wzorca postępowania
Oświecony sposób sprawowania władzy i wykształcona, kompetentna kadra pozwolić mogą samorządom na pełnienie jeszcze jednej, szczególnej roli w kształtowaniu świadomości i postaw obywateli. Mowa o bardzo istotnej misji – edukacyjnej, polegającej na ustanawianiu dobrych wzorców i współtworzeniu lokalnej tożsamości. Będąc gospodarzami swych terenów i operując na własnym majątku, władze samorządowe mogą i winny stosować najlepsze i najwłaściwsze rozwiązania tak, by móc pełnić funkcję odnośnika i przykładu prawidłowego postępowania. Z satysfakcją należy zauważyć, że powinność ta zaczęła w końcu być głośno artykułowana – w raporcie Polska Polityka Architektoniczna czytamy: „Publiczna – rządowa i samorządowa
51
Stanowisko w sprawie kryzysu…, op. cit.