references
S P O Ł E C Z N E O D D Z I A ŁY W A N I E K R A J O B R A Z U
1 1 4
Jacek Gądecki Społeczne oddziaływanie krajobrazu
K
rajobraz tak wszechobecny w naszych codziennych działaniach
jest – paradoksalnie – jednocześnie trudny do dostrzeżenia.
Konsekwentnie, z racji bezrefleksyjnej wszechobecności jest trudny do
teoretyzowania. Jednak zarówno dostrzeżenie krajobrazu, jak i próba jego teoretycznego ujęcia wydają się kluczowe, gdy mówimy o polskiej transformacji, także w jej materialnym, miejskim aspekcie. Chciałbym, z perspektywy badacza społecznego zajmującego się socjologią miasta, przeanalizować krajobraz polskich miast w sposób krytyczny: patrząc na wybrane materialne i wyobrażeniowe elementy przestrzeni miast w kategoriach ekonomicznych i politycznych. Architektura i urbanistyka to, zdaniem Sharon Zukin, siły, które w najbardziej bezpośredni sposób wpływają na ekonomiczną wartość współczesnego krajobrazu: „Ponieważ kształtują jednocześnie miasto i nasze jego postrzeganie, są jednocześnie i materialne, i symboliczne. Podobnie jak całe środowisko zabudowane w warunkach rynkowych, design i forma odnoszą się do przestrzeni na różne sposoby: jako do przestrzeni potencjalnego konfl iktu lub spójności i jako do towaru”1.
1 Zukin, S, (1991). Landscapes of Power. From Detroit to Disney World, University of California Press, s. 42, tłum. autor.