references
1 90 W P Ł Y W
OTOCZENIA NA ROZWÓJ INDYWIDUALNY I SPOŁECZNY
encyklopedycznych wydawnictwach i jedynie stopniowo zaczynają się pojawiać w podręcznikach szkolnych. Wydaje się tymczasem, że właśnie w społecznościach lokalnych najłatwiejsze jest rozpowszechnianie tego typu informacji, wiążąc je z poszczególnymi obiektami znajdującymi się w lokalnej przestrzeni, obiektami dobrze znanymi mieszkańcom i wchodzącymi w skład ich ojczyzny prywatnej. Właśnie w społecznościach lokalnych różne wielokulturowe tradycje najłatwiej i w sposób najbardziej naturalny zlać się mogą w jedną całość.
Bibliografia
Kłosowska A., (1981). Socjologia kultury, Warszawa, PWN. Lowenthal D., (1996). Possessed by the Past. The Heritage Crusade and the Spoils of History, New York. Łukowski W., (2002). Społeczne tworzenie ojczyzn. Studium tożsamości mieszkańców Mazur, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar. Ossowski S., (1966). Więź społeczna a dziedzictwo krwi. Dzieła, t. 2, Warszawa, PWN. Ossowski S., (1967). Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzny. Dzieła, t. 3, Warszawa, PWN. Riegl A., Nowoczesny kult zabytków. Jego istota i powstanie, [w:] P. Kosiewski, J. Krawczyk (red.), Zabytek i historia. Wokół proble-
mów konserwacji i ochrony zabytków w XIX wieku. Antologia, wyd. Mówią Wieki, Warszawa 2007.
Nijakowski L., (2005). O znaczeniu terytorium dla nauk społecznych i kultury. Maszynopis. Szczepański M., (2005). Społeczności lokalne i regionalne a ład kontynentalny i globalny, [w:] Wesołowski W., Włodarek J, (red.), Kręgi integracji i rodzaje tożsamości, Warszawa, Scholar, PTS. Węglarz S., (1997). Tutejsi i inni. Część I. O etnograficznym zróżnicowaniu kultury, Łódzkie Studia Etnograficzne, t. XXXVI. Ziółkowski M., (1991). Wspólnota przestrzeni i odmienność tradycji – sąsiedzkie kultury etniczne, „Kultura i Społeczeństwo” XXXV, nr 4.