references
M I AS TA O G R O DY I P R Z E S T R Z E Ń Z R Ó W N O WA Ż O N E G O R O Z W O J U . . .
1 97
Ryc. 3. Miasto ogród i „country belt” według E. Howarda (1902)
że całkowicie ją usunął z obszaru cywilizowanej oecumenae. W jego zamyśle na granicy sąsiednich miast ogrodów spotykać się miały strefy kontrolowanego wzrostu – „country belts”, później określane w literaturze urbanistycznej jako „green belts”. Sama zaś wieś, jak ujawnia analiza „trzech magnesów”9 (Ryc. 4), diagramu emblematycznego dla ideologii „ruchu”, była w tej koncepcji całkowicie amorficzną, odchodzącą w przeszłość formacją szybko zmieniającej się cywilizacji. U kresu tej transformacji miasto połączone z ogrodem (na wszystkich poziomach organizacji przestrzennej) miało tworzyć zdrowy organizm o sprawnym metabolizmie i niezawodnym systemie nerwowym – samorządzie opierającym się na zasadach partycypacji i umiejętności zrzeszania się wszystkich mieszkańców. Zdolne w zasadzie do samodzielnego bytu, miało być stabilizowane przez sprawny system
9 Czyżewski A., (2001). Trzewia Lewiatana. Antropologiczna interpretacja utopii miasta – ogrodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 107–110.