references
2 2 W P ŁY W 1
OTOCZENIA NA ROZWÓJ INDYWIDUALNY I SPOŁECZNY
w to, że z tych samych powodów nie są w stanie obudzić się w nas najniższe uczucia pogardy i nienawiści, pragnienia mordu i dominacji. A zatem, tak jak kultura nie jest nam dana raz na zawsze, a tym bardziej przenoszona w genach, tak krajobraz kulturowy nie może zmienić nas ani na gorsze, ani na lepsze, a już z całą pewnością nie jest w stanie uczynić tego w sposób trwały. Jest wizualnym i przestrzennym efektem autotelicznego dążenia do stanu równowagi, który czasem nazywamy szczęściem, czasem satysfakcją, a czasem spełnieniem. I w tym znaczeniu jest nam niezmiennie potrzebny. Warto go chronić, jeśli ma dla nas wartość. Jeśli na zamianie ma zyskać, warto go przekształcać. Lecz proces negocjowania zmiany zawsze musi ważyć na wspólnej szali ograniczonego zasobu dóbr te wszystkie wartości, które są istotne dla poszczególnych grup interesu. Dopóki będziemy w stanie to czynić, doktryna zrównoważonego rozwoju będzie dla nas czymś więcej, niż tylko jednym z wielu przemijających, historycznych, zużytych przez nieustanne przywoływanie paradygmatów.