references
22
WPROWADZENIE
i/lub ludzkich”, do których należy zbiór wartości (potencjałów) przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, materialnych, duchowych, historycznych i innych. Zgodnie z duchem tej Konwencji i przytoczonych wyżej Konwencji, traci sens podział na przeciwstawne typy krajobrazów przyrodniczych i krajobrazów kulturowych, szczególnie w Europie, gdzie w zasadzie występują głównie krajobrazy ukształtowane w wyniku wspólnego działania procesów naturalnych i świadomych przekształceń terenu oraz kształtowania struktury przestrzennej przez człowieka. Przykładem niezrozumienia związku autentyczności dziedzictwa z wizją rozwoju bywają miejsca o szczególnym znaczeniu dla harmonijnej budowy naszego państwa po 1989 roku, które są powstającym współcześnie dziedzictwem narodowym. Jednak przez to, że pojawiają się niemal na naszych oczach, są trudno identyfi kowane w kategoriach dziedzictwa jako dobra narodowego. Są symbolami, które – wyrastając z naszej tożsamości narodowej – stały się po raz pierwszy bodaj w polskiej historii własnością świata. Symbolem oryginalnego polskiego wkładu w przeobrażenia Europy i świata jest Stocznia Gdańska. Dzięki „Solidarności” stała się ona marką rozpoznawalną wszędzie i to marką najwyższej próby. Z jednej strony, jako skarb kultury narodowej stanowi zasób kapitałowy i może mieć istotny udział w gospodarczym rozwoju miasta, generując rozkwit usług i przemysłu kultury. Z drugiej strony, nie należy zapominać o tym miejscu jako widzialnym, autentycznym znaku, symbolu pokojowej rewolucji XX wieku, miejscu pamięci narodowej, krajobrazie współczesnej tożsamości państwowej. Może to już ostatni moment, by nie zniszczyć jego autentyzmu, zastępując nowoczesną architekturą muzeum, w którym eksponowane będą tylko fotografie istniejących jeszcze do niedawna prawdziwych murów. Kontekstem, w jakim najczęściej kształtujemy siebie i lokalne społeczności i grupy, z którymi się identyfi kujemy współcześnie, w krajach rozwiniętych, są organizmy zurbanizowane. Ale czy i do nich nie odnosi się stosowane do obszarów historycznych podejście krajobrazowe? Czy niezależnie od problemów rozwojowych i zaspokajania cywilizacyjnych wymogów współczesnych miast nie można zapewnić im harmonizacji, owego czasowo-przestrzennego napięcia? Harmonizacji sprzyja całościowe ujęcie kontekstualne współczesnych