references
ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU W PRZESTRZENI ŻYCIA POLAKÓW
247
winny podlegać zgłoszeniu do wojewódzkiego konserwatora zabytków przed rozpoczęciem tych prac). Wprowadzenie obowiązku sporządzania studiów krajobrazowych i wartości kulturowych, których weryfikacja winna polegać na uzgodnieniach z wojewódzkim konserwatorem zabytków i regionalnym dyrektorem ochrony środowiska. lub Zastąpienie dotychczasowego opracowania ekofizjograficznego analizą uwarunkowań środowiskowych, która: – w zakresie merytorycznym stanowiłaby dokument, traktujący problematykę zabytków, walorów kulturowych i krajobrazu równie wnikliwie, jak zagadnienia środowiska przyrodniczego w opracowaniach ekofizjograficznych, – obejmowałaby cały obszar gminy, – byłaby aktualizowana co 4 lata (raz w okresie kadencji władz gminy), – podlegałyby (także jej aktualizacje) uzgodnieniom z organami ochrony środowiska oraz organami ochrony zabytków, – byłaby obligatoryjnym opracowaniem, które w przypadku braku terminowego wykonania przez gminę sporządzałyby lub aktualizowały na jej koszt organy ochrony środowiska lub organy ochrony zabytków (ewentualnie wojewodów). Wzmocnienie kadrowe służb konserwatorskich i wyposażenie ich – adekwatnie do zakresu zadań – w środki na ochronę zabytków bądź uruchomienie działań dotyczących obszarów wiejskich w ramach programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ustanowienie dla przedsięwzięć i planów miejscowych obowiązku przedstawiania w procedurach oceny oddziaływania na środowisko wizualizacji projektowanych lub planowanych rozwiązań, co stworzy skuteczną formę ochrony krajobrazu. Tworzenie sieci ukierunkowanych na wykorzystanie dziedzictwa kulturowego i innych walorów wiejskich, np. Sieć Najciekawszych Wsi. Każda, zwłaszcza wielka inwestycja, a szczególnie inwestycja publiczna dotyczy wszystkich mieszkańców, dlatego też powinni oni mieć możliwość wypowiedzenia się na jej temat osobiście lub przez swoich przedstawicieli, w ramach szeroko pojętego „prawa do miasta”.