references
DZIEDZICTWO PRZYRODNICZE A ROZWÓJ SPOŁECZNY
263
Ochrona zintegrowana, przyrodniczo-kulturowa
Cały świat stał się dziś jedną wielką ekumeną, dotkniętą gospodarowaniem człowieka. W związku z tym, tę ogromną różnorodność życia zarówno bioróżnorodność, jak i bogactwo życia duchowego, musimy chronić wszędzie, gdzie się tylko da. Miasto może być opisane jako swoisty krajobraz, a więc kompozycja nisz środowiskowych, biotopów pełnych życia. Z punktu widzenia logiki życia musimy nauczyć się tak właśnie patrzeć na otaczającą nas przestrzeń i krajobraz – jako kompozycję biotopów, z których każdy ma swą niepowtarzalną bioróżnorodność. Wszystkie inne sposoby opisu są, z punktu widzenia logiki życia, wtórne. Przy takim podejściu, niewielka nawet wiedza pozwoli uczynić z nieprzyjaznego życiu miasta miejsce, gdzie różnorodność gatunkowa będzie znacząco wyższa niż obecnie. Ważkim powodem dla zintegrowanej ochrony przyrodniczo-kulturowej jest także i to, że środowisko zarówno przyrodnicze, jak i kulturowe, oddziałuje nie tylko na bios, ale także na psyche i zoe (życie duchowe). Za stan tych wszystkich form życia w człowieku odpowiada stan środowiska, ale i odwrotnie – stan naszego umysłu i serca, na zasadzie reakcji zwrotnej, decyduje o kształcie środowiska, które tworzymy. Początek owej zintegrowanej ochrony zaczyna się w samym człowieku. To w nim samym na początek musi zostać zintegrowany rozum z sercem, prawdziwa wiedza o życiu i jego środowisku z dobrą wolą.
Uwagi końcowe
Cały glob ziemski jest fantastycznie skomponowanym obrazem – krajobrazem wymalowanym bioróżnorodnością. Życie „pragnie”, aby każdy piksel w tym obrazie, choćby najmniejszy (a rozdzielczość tego obrazu jest ogromna), był niepowtarzalny i na swoim miejscu. Tę niepowtarzalność widzimy choćby wśród 7 miliardów ludzi, z których każdy jest odmienny, nawet wspomniane już bliźnięta jednojajowe. Tak samo ma się rzecz z każdym wyżej zorganizowanym zwierzęciem czy rośliną. Każde jest niepowtarzalne. Niepowtarzalne są także kolejne poziomy bioróżnorodności, wbudowane w odpowiednie poziomy kompozycji krajobrazowej. Aby twórczo wpisać się w tę kompozycję,