references
O P O Ł Ą C Z E N I U O C H R O N Y Z A B Y T K Ó W Z O C H R O N Ą P R Z Y R O D Y. . .
279
Wobec podobnych metod działania obu dziedzin, ale i dużo lepszej bazy ochrony środowiska wydaje się to korzystne. Połączenie obu dziedzin znacznie polepszyłoby skuteczność działania polskiej ochrony zabytków i zwiększyłoby jej możliwości finansowe. Od szeregu lat specjaliści z obu dziedzin wysuwają postulaty większego zbliżenia obu obszarów ochrony, a nawet połączenia systemu ochrony zabytków i ochrony środowiska, który jest obecnie rozdzielony pomiędzy różne urzędy i dwa ministerstwa. Wydaje się, że jest to jednak bardziej decyzja polityczna i niewykluczone, że może ona zapaść szybko i niespodziewanie. Z wyżej wymienionych przyczyn połączenie obu dyscyplin w sytemie kształcenia może być bardzo potrzebne i zgodne ze współczesnymi tendencjami ochrony krajobrazu kulturowo-przyrodniczego. Dotyczy to także wychowywania społeczeństwa i kształcenia w dziedzinie ochrony krajobrazu kulturowo-przyrodniczego, w myśl zasad zrównoważonego rozwoju11.
Rys. 2. Schemat połączenia i przenikanie się ochrony zabytków i ochrony przyrody. Oprac. J. Lewicki, 2013.
Dotychczasowe modele kształcenia w dziedzinie ochrony zabytków i przyrody
Kształcenie w dziedzinie ochrony i konserwacji zabytków oraz w dziedzinie ochrony przyrody w Polsce ukształtowało się ponad 60 lat temu i obejmuje kilka dyscyplin naukowych. W dziedzinie ochrony
11 Krzysztofek K., Kapitał przyrodniczo-kulturowy Polski jako zasób zrównoważonego rozwoju, [w:] Kultura a zrównoważony rozwój..., op. cit., s. 41–63.