references
284 R E F L E K S J E
PO DEBACIE W ZAMKU KRÓLEWSKIM W WARSZAWIE...
Poszukiwanie nowych modeli kształcenia w dziedzinie ochrony zabytków i przyrody
Ochrona zabytków i ochrona przyrody w systemie kształcenia wyższego są rozdzielone i zaliczane do różnych obszarów nauki, a jedynym wspólnym elementem jest ich podległość Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Realizacją postulatów w sprawie połączenia ochrony zabytków i ochrony przyrody było stworzenie nowego standardu nauczania. Nowy profil kształcenia powstawał stopniowo, zanim został oficjalnie uznany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Realizacją zaleceń w tej dziedzinie były studia z zakresu Ochrony Dóbr Kultury i Środowiska, łączące obydwie te dziedziny. Stworzony standard z zakresu Ochrony Dóbr Kultury i Środowiska połączył dwie wielkie dziedziny – ochronę zabytków i ochronę przyrody. Należy pamiętać, że dziedziny te, początkowo bardzo bliskie, są obecnie rozdzielone. Najbardziej pożądane byłoby tworzenie kierunków łączących różne dyscypliny, ale dobrze przygotowujących w obrębie danej specjalizacji. Absolwenci powinni opanować podstawową wiedzę i nabyć umiejętności z różnych dziedzin, co rozszerzyłoby ich możliwości. Pierwsze próby tworzenia nowego profi lu kształcenia podjęto jeszcze przed 2010 rokiem. Planowano wówczas utworzenie nowego kierunku w oparciu o standard Ochrony Dóbr Kultury na Uniwersytecie Warszawskim przy współpracy Instytutu Historii Sztuki14. Wówczas nie doszło jednak do powstania kierunku. Starania na rzecz utworzenia nowego kierunku studiów podjęto wkrótce w ramach Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Działania zmierzające do powołania nowego kierunku rozpoczęto w 2010 roku. Tylko dzięki bezpośredniemu zaangażowaniu ówczesnego Rektora UKSW, ks. prof. dr. hab. Henryka Skorowskiego program kierunku opracowany przez prof. Jakuba Lewickiego szybko uzyskał akceptację wszystkich niezbędnych komisji i organów statutowych uczelni. Standardy kształcenia i program zostały przedstawione do zatwierdzenia przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, co udało się szybko uzyskać. Defi nicja
Lewicki J., Nowy standard kształcenia konserwatorskiego, czyli o udanym połączeniu ochrony zabytków z ochroną przyrody, [w:] Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa, (red.) Bogusław Szmygin, Warszawa 2014, s. 87–97.
14