references
286 R E F L E K S J E
PO DEBACIE W ZAMKU KRÓLEWSKIM W WARSZAWIE...
liczbę kandydatów zdających na maturze biologię oraz zainteresowanych problematyką zabytków i szeroko pojętą kulturą artystyczną. Była to duża grupa maturzystów, którzy dotychczas nie podejmowali studiów ani z architektury, ani z historii sztuki czy archeologii. Na czynnik ten powszechnie zwracają uwagę studenci Ochrony Dóbr Kultury i Środowiska. Innym źródłem sukcesu kierunku Ochrona Dóbr Kultury i Środowiska było także zachowanie autonomii tworzących je specjalizacji – problematyki ochrony i konserwacji zabytków, biologii, ochrony środowiska, a nie kopiowanie innych istniejących kierunków – archeologii czy historii sztuki. Jest to wielokrotnie podkreślane przez studentów tego kierunku. Standardy kształcenia spełniają wszystkie wymogi prawne MNiSW oraz Rady Głównej Szkolnictwa. Program studiów opracowano na podstawie standardów kierunku Ochrona Dóbr Kultury i Środowiska przygotowanych i zatwierdzonych przez Ministerstwo. Dlatego też przygotowane założenia mogą być powtarzane w innych uczelniach.
Program kształcenia
Kształcenie w dziedzinie Ochrony Dóbr Kultury i Środowiska ma charakter interdyscyplinarny. Łączy zagadnienia wykładane na różnych dotychczasowych kierunkach studiów: biologii, ochronie środowiska i inżynierii środowiska, architekturze, budownictwie, architekturze krajobrazu i gospodarce przestrzennej, prawie i administracji, historii sztuki i ochronie dóbr kultury. Program składa się z kilku bloków tematycznych. Pierwszym są przedmioty z zakresu historii sztuki i architektury – powszechnej i polskiej, od antyku po czasy współczesne. Przedmioty te mają służyć poznaniu problematyki ochrony zabytków i w żadnym wypadku nie są zdublowaniem programu historii sztuki, co jest charakterystyczne dla niektórych profi li Ochrony Dóbr Kultury w Polsce. Duże znaczenie mają też przedmioty z zakresu ochrony i konserwacji zabytków, obejmujące zarówno problematykę teoretyczną, historię doktryn konserwatorskich, jak i różne aspekty konserwacji architektury i dzieł sztuki. Kolejny blok kształcenia dotyczy przedmiotów prawnych – od podstaw prawa konstytucyjnego i administracyjnego, przez akty prawne powiązane z ochroną