references
O P O Ł Ą C Z E N I U O C H R O N Y Z A B Y T K Ó W Z O C H R O N Ą P R Z Y R O D Y. . .
287
zabytków oraz dotyczące przyrody i środowiska, po akty prawa międzynarodowego. Bardzo istotny jest blok przyrodniczy – od podstaw biologii i ochrony przyrody, podstaw doboru gatunków zieleni, po historię ogrodów oraz kształtowanie i ochronę krajobrazu, a na problematyce ochrony i konserwacji gatunków roślinnych, ogrodów i krajobrazu kończąc. Program kształcenia Ochrony Dóbr Kultury i Środowiska uzupełniają przedmioty z zakresu podstaw badań archeologicznych, fotografii oraz prądów współczesnej humanistyki i komunikacji kulturowej. Wykaz przedmiotów podstawowych i kierunkowych znajduje się w przygotowanych standardach kształcenia kierunku Ochrona Dóbr Kultury i Środowiska. Uzupełnieniem kształcenia są ćwiczenia terenowe i praktyki odbywane w historycznych ogrodach, ogrodach botanicznych, parkach narodowych, rezerwatach, a także w instytucjach i urzędach związanych z ochroną i konserwacją zabytków. Ich celem jest nabycie praktycznych umiejętności rozpoznawania chronionych gatunków roślin i zapoznanie się z ochroną zabytków i przyrody. Absolwent studiów w zakresie Ochrony Dóbr Kultury i Środowiska powinien posiadać wiedzę łączącą zagadnienia z ochrony dóbr kultury i ochrony przyrody, co jest zalecane przez wiele międzynarodowych dokumentów i wytyczne UE. Absolwenci tych studiów powinni też posiadać umiejętności komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy i aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej. Absolwent powinien być przygotowany do pracy w placówkach związanych z ochroną zabytków i z ochroną przyrody, a także w muzeach, służbach i przedsiębiorstwach prowadzących działalność o charakterze konserwatorskim i związanych z ochroną przyrody, działach public relations oraz w fundacjach działających na rzecz dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Absolwent powinien też posiadać umiejętności kreowania i organizowania ochrony przyrody i dziedzictwa kulturowego w samorządach różnego szczebla oraz kształtowania opinii i postaw na rzecz ochrony przyrody i dóbr kultury. Absolwent po ukończeniu specjalności nauczycielskiej ma być przygotowany do podjęcia pracy w szkolnictwie zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela i znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, umieć posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu kultury