references
288 R E F L E K S J E
PO DEBACIE W ZAMKU KRÓLEWSKIM W WARSZAWIE...
i sztuki oraz ochrony środowiska i przyrody. Absolwent studiów licencjackich i inżynierskich powinien być przygotowany do podjęcia studiów drugiego i trzeciego stopnia. Omówiony powyżej program studiów z zakresu Ochrony Dóbr Kultury i Środowiska jest nowym profi lem kształcenia i jedną z pierwszych udanych prób stworzenia nowego standardu kształcenia konserwatorskiego. Standard ten połączył dwie wielkie dziedziny, jaką jest ochrona zabytków i ochrona przyrody. Pozwolił on nie tylko rozszerzyć szanse absolwentów na rynku pracy, ale i zainteresować dużą grupę dobrze przygotowanych maturzystów o profi lu biologicznym, którzy wcześniej nie byli zainteresowani studiami z zakresu ochrony zabytków. Studia z zakresu Ochrony Dóbr Kultury i Środowiska pozwoliły także na udaną symbiozę ochrony zabytków i ochrony środowiska, co może być bardzo przydatne wobec konieczności coraz większego zbliżenia, a nawet połączenia w jeden system ochrony zabytków i ochrony środowiska. Jest to w pełni zgodne z postulatami ochrony całego dziedzictwa kulturowego i naturalnego16, materialnego17 i niematerialnego18, zawartymi w ratyfi kowanych przez Polskę międzynarodowych konwencjach oraz w licznych tekstach specjalistów i przedstawicieli obu dyscyplin. Połączenie systemu ochrony zabytków i ochrony środowiska może się dokonać także przez uświadomienie społeczeństwa o konieczności zmian w tej dziedzinie.
16 Por. Konwencja UNESCO w sprawie ochrony dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, Dz.U. 1976, nr 32, poz. 190. 17 Tamże. 18 Por. Konwencja UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego, Dz.U. 2011, nr 172, poz. 1018.