references
O C H R O N A K R A J O B R A Z U K U LT U R O W E G O W W O J E W Ó D Z T W I E . . .
29 1
które tworzą drastycznie eksponowane nowe dominanty. Na zjawisko masowych w skali całego województwa zmian w gminnych studiach uwarunkowań, a następnie w miejscowych planach, sponsorowanych przez inwestorów budujących farmy wiatrowe, zwróciła uwagę Zachodniopomorska Regionalna Rada Ochrony Przyrody, podkreślając także, że: „dokumentacja dotycząca wpływu farmy wiatrowej na środowisko jest opłacana bezpośrednio przez inwestora, co daje nieograniczone wręcz możliwości dalekiej od obiektywnej ich interpretacji”3. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym określa zasadnicze cele, jakie należy osiągnąć gospodarując przestrzenią, w tym: ład przestrzenny rozumiany jako takie „ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne”4. Na ile jest to respektowane przez sporządzających plany? Zakres przedmiotowy i obszarowy planów decydujących o gospodarowaniu krajobrazem ustalają samorządy lokalne. Często samorządy podejmują uchwały o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod wpływem inwestorów, zamierzających realizować konkretne przedsięwzięcie. Dlatego tak wiele planów dotyczy przekształcenia terenów rolnych na mieszkaniowe (deweloperzy) czy lokalizacji zespołów elektrowni wiatrowych. Obejmują one znaczne obszary i tym samym mają wpływ na podniesienie wskaźnika powierzchni województwa objętej planami. Jednak nie przekłada się to na stanowienie planowaniem ładu przestrzennego. Analizując plany uzgadniane w ostatnich latach przez zachodniopomorski urząd konserwatorski, można potwierdzić prymat nowych inwestycji zawłaszczających krajobraz nad planowym zagospodarowaniem istniejących układów urbanistycznych i ruralistycznych oraz ich otoczenia. Krajobraz, dziedzictwo kulturowe i zabytki województwa zachodniopomorskiego poddano szczegółowemu rozpoznaniu, ocenie
3 Stanowisko Regionalnej Rady Ochrony Przyrody przy Regionalnym Dyrektorze Ochrony Środowiska w Szczecinie w sprawie rozwoju odnawialnych źródeł energii w województwie zachodniopomorskim – załącznik do pisma RROP z dn.14.06.2011 r. do RDOŚ. 4 Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz.U. 2003, nr 80, poz. 717.