references
296 R E F L E K S J E
PO DEBACIE W ZAMKU KRÓLEWSKIM W WARSZAWIE...
cowania, jako materiału wyjściowego (wśród innych opracowań specjalistycznych, analogicznie do inwentaryzacji przyrodniczych), studiów krajobrazu kulturowego. Opracowywane były przez osoby zajmujące się ochroną dziedzictwa kulturowego, co gwarantowało profesjonalizm wykonania. Jednak w studiach tych – powstałych głównie w latach dziewięćdziesiątych XX wieku i na początku XXI wieku – nie rozpatrywano krajobrazu kulturowego w zakresie wielkoobszarowym, tak jak to zostało ujęte w wojewódzkim planie zagospodarowania przestrzennego. Dlatego uważamy za konieczne uzupełnienie gminnych studiów uwarunkowań i kierunków o obszary określone w planie wojewódzkim (wraz z zaleceniami do ochrony). W takim duchu formułowane są wnioski konserwatorskie do zmian w studiach oraz do miejscowych planów, w których wojewódzki konserwator zabytków, powołując się na przepisy ustawy o ochronie zabytków, a także przepisy o ochronie przyrody (w tym dotyczące ocen oddziaływania na środowisko) wnosi o uwzględnienie ustaleń i zaleceń dotyczących krajobrazu kulturowego zawartych w planie wojewódzkim. W świetle obowiązującego prawa wnioski te mają charakter bardziej postulatywny niż obligatoryjny, ponieważ wnioskowane do ochrony obszary kulturowo-krajobrazowe, czy projektowane parki kulturowe nie mają ustanowionej prawnej formy ochrony. Jednak z satysfakcją możemy stwierdzić, iż obecnie w wielu (ok. 50%) gminnych studiach uwarunkowań wpisano proponowane w planie wojewódzkim obszary wraz z zaleceniami ich ochrony. Szczególnie ważnym jest zalecenie opracowania studium wpływu planowanych inwestycji na krajobraz kulturowy. Mając taki zapis w studium uwarunkowań, powołujemy się nań we wnioskach do miejscowych planów. Tak więc niemal normą stało się opracowywanie studiów wpływu elektrowni wiatrowych na krajobraz – albo jako odrębne opracowanie, albo w ramach ocen oddziaływania na środowisko, co pozwala na względnie bezkolizyjne rozmieszczenie wież elektrowni lub nawet ich wykluczenie z obszarów ekspozycji istotnych elementów krajobrazu. Wprawdzie nie wszyscy autorzy równie krytycznie postrzegają wpływ nowych obiektów na krajobraz i na przykład nie dostrzegają dysharmonii w widoku masywu gotyckiego kościoła na tle wież elektrowni wiatrowych. Spotkałam się też z uzasadnieniem znikomego wpływu wież elektrowni wiatrowych