references
66 K R A J O B R A Z
K U L T U R O W O - P R Z Y R O D N I C Z Y. D E F I N I C J E I A S P E K T Y P R A W N E
granice i strukturę przestrzenną przyszłego parku, określać cele, zakres i sposoby ochrony tzw. krajobrazu kulturowego i znajdujących się na jego obszarze zabytków oraz ustalać zasady zarządzania parkiem. Uchwała rady gminy/gmin powinna też wskazywać zakazy i ograniczenia obowiązujące w granicach projektowanego parku kulturowego, które zgodnie z ustawą mogą dotyczyć między innymi zmian sposobu użytkowania zabytków nieruchomych, prowadzenia robót budowlanych i działalności gospodarczej, składowania lub magazynowania odpadów, a także umieszczania tablic, napisów i ogłoszeń reklamowych. W tym miejscu z pewnym smutkiem przyjdzie nam jednak stwierdzić, że choć wszyscy na ogół są zgodni, że tworzenie parków kulturowych to na szczeblu lokalnym jeden z najbardziej skutecznych sposobów na zachowanie najistotniejszych składników miejscowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, to w praktyce gminy zaskakująco rzadko korzystają z tej formy ich zintegrowanej ochrony. Główną przyczyną takiej sytuacji wydaje się być ich obawa, że zapisy ustawowo wymaganych dla terenów parków kulturowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a w szczególności określone w nich zakazy i ograniczenia m.in. w sferze działalności budowlanej i gospodarczej, mogą mieć negatywny wpływ na elastyczność planowania i dynamikę bieżącego rozwoju gminy. W tym kontekście pewną nadzieję na zwiększenie skuteczności ochrony rodzimego krajobrazu kulturowego w całej jego różnorodności zdaje się nieść uchwalony 24 czerwca 2013 roku Krajowy Program ochrony zabytków i opieki nad zabytkami 2014–2017, którego cel główny oraz trzy szczegółowe cele działania zostały sprecyzowane w oparciu o wieloaspektową diagnozę stanu ochrony zabytków w Polsce i przeprowadzoną na jej podstawie analizę SWOT, która w ujęciu syntetycznym odzwierciedla stan dziedzictwa kulturowego oraz dające się zaobserwować tendencje w dziedzinie jego ochrony. Głównym celem Krajowego Programu, jako jednego z instrumentów wykonawczych przyjętej przez rząd w marcu 2013 roku Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego 2020, a w szczególności jej celu dotyczącego rozwoju i efektywnego wykorzystania potencjału kulturowego i kreatywnego, jest wzmocnienie roli dziedzictwa kulturowego i ochrony zabytków