references
78 K R A J O B R A Z
K U L T U R O W O - P R Z Y R O D N I C Z Y. D E F I N I C J E I A S P E K T Y P R A W N E
Wisły, które przeznaczono na „zieleń urządzoną z udziałem terenów sportu i rekreacji”, z oczekiwaniem, że takie formy zagospodarowania będą realizowane przez ich właścicieli, co trudno nazwać ustaleniem wiążącym11. Poza tym często ustalenia nie są należycie respektowane. Przykładem jest lokalizacja wieżowca Plac Unii w Warszawie niemal dokładnie na osi Belwederu. Dochodzi do tego jeszcze słabość warsztatu urbanistycznego, przejawiająca się w braku relacji pomiędzy faktycznymi zasobami krajobrazowymi wielu terenów, nie rozpoznanymi należycie przez autorów opracowań ekofizjograficznych i prognoz środowiskowych, a ustaleniami zawartymi w projektach planów. Krajobraz jest poza kontrolą. Stał się produktem ubocznym niezintegrowanych działań przestrzennych. Chaos wynikający z przypadkowo lokalizowanych budynków i osiedli niszczy ład przestrzenny. Jest rezultatem bezwzględnego zawłaszczania przestrzeni, bez liczenia się z naturalnymi zasobami krajobrazu, z kontekstem przestrzennym. O wartości krajobrazu decydują jego cechy powszechnie pożądane. Ochrona wartości krajobrazu często wiąże się z utratą lub ograniczeniem dostępu do indywidualnych i grupowych korzyści. Okazuje się jednak, że system ochrony krajobrazu pozostaje w tyle za działaniami inwestycyjnymi, a efekty wieloletniej opieszałości będą widoczne w obecnym niewłaściwym gospodarowaniu zasobami krajobrazowymi. Według Raportu Najwyższej Izby Kontroli, zatytułowanego: „Lokalizacja i budowa lądowych farm wiatrowych. Informacja o wynikach kontroli” przedstawionego w dniu 26 sierpnia 2014 roku przez prezesa NIK, Krzysztofa Kwiatkowskiego, w ramach Forum Debaty Publicznej „Krajobraz a energetyka wiatrowa – poszukiwanie ładu”, zorganizowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, proces powstawania lądowych farm wiatrowych w Polsce oceniony został negatywnie. Co złożyło się na tę ocenę? Okazało się, że: w około jednej trzeciej kontrolowanych gmin turbiny wiatrowe lokalizowane były na terenach stanowiących własność osób pełniących funkcje w organach gmin lub zatrudnionych w gminach;
11
Zob. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy, Schemat Nr 65, Struktura funkcjonalna. Prezydent m.st. Warszawy.