references
92 K R A J O B R A Z
K U L T U R O W O - P R Z Y R O D N I C Z Y. D E F I N I C J E I A S P E K T Y P R A W N E
elementem planu województwa. Studium krajobrazu powinno być elementem studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a projekt krajobrazu – elementem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Od autorów projektów planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego należałoby wymagać przygotowania w zakresie urbanistyki/ruralistyki, architektury i architektury krajobrazu. Należy wykluczyć, poprzez stosowną legislację i mechanizmy organizacyjne, destrukcyjny wpływ koniunkturalności, kadencyjności i korupcji w procesie podejmowania decyzji przestrzennych.
Działania fiskalne i finansowe
Na terenach objętych wszelkimi inwestycjami budowlanymi powinny obowiązywać zasady zachowania takich samych wartości przyrodniczych, jakie występowały na danym terenie przed przystąpieniem do inwestycji. Inwestor, który nie mógłby wypełnić takiego zobowiązania, z przyczyn od niego niezależnych, powinien być obciążony opłatami środowiskowymi. Inwestor, który nie tylko zrekompensowałby ingerencję budowlaną, w wyniku zastosowania odpowiednich rozwiązań środowiskowych, ale podniósł wartość przyrodniczą terenu, powinien być natomiast wynagrodzony w formie odpowiednich upustów podatkowych. Podobne rozwiązania od dziesięcioleci obowiązują w niemieckim prawie budowlanym. W Polsce zyski z renty budowlanej trafiają do prywatnych kieszeni, a powinny być, choćby w części, przeznaczane na cele subwencji krajobrazowych, potrzebnych na rekompensowanie ograniczeń, które wynikają z ochrony krajobrazu na terenach stanowiących cenny zasób przyrodniczy i kulturowy. Regulacje ekonomiczne dotyczące gospodarowania krajobrazem powinny być wprowadzone również na obszarach rolniczych. Według Wspólnej Polityki Rolnej, funkcjonowanie rolnictwa nie może opierać się wyłącznie na regulacyjnej sile rynku, bo doprowadzi to do redukcji lub wyeliminowania przyrodniczych i kulturowych funkcji