references
94 K R A J O B R A Z
K U L T U R O W O - P R Z Y R O D N I C Z Y. D E F I N I C J E I A S P E K T Y P R A W N E
Przeciwdziałanie ekspansji reklamy
W działaniach dotyczących ochrony krajobrazu warto rozważyć proponowane poniżej zasady: przyjęcie definicji wizualnej przestrzeni publicznej, określonej widokiem z przestrzeni publicznej (widok z drogi, ulicy i innych przestrzeni publicznych zgodnie z tzw. definicją z Chicago); wykluczenie możliwości rozmieszczania pojedynczych billboardów reklamowych w przestrzeni pasów drogowych i w całości wizualnej przestrzeni publicznej; wyznaczenie obszarów wykluczających wprowadzanie reklam do przestrzeni publicznej w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz w planach miejscowych – na podstawie studiów krajobrazowych; stopniowe dążenie do stosowania reklam wyłącznie w ramach systemu informacji miejskiej/wiejskiej.
Przeciwdziałanie destrukcji krajobrazu przez obiekty i urządzenia techniczne
Na uwagę zasługują następujące możliwe działania: tworzenie stref wykluczenia lokalizacji elementów ingerujących w krajobraz (turbiny wiatrowe, maszty telefonii, słupy sieci energetycznej itp.) nie na podstawie teoretycznych izochron, ale w oparciu o przeprowadzone studium konkretnego terenu i zapis tych stref w planie miejscowym. Wprowadzenie obowiązku wykonywania studiów krajobrazowych dla pasów terenu wzdłuż projektowanych tras szybkiego ruchu i autostrad (podobnie jak wymaga tego francuski kodeks urbanistyczny). demontaż ekranów akustycznych wykonanych bez uzasadnienia koniecznością ochrony istniejącej zabudowy.
Podsumowanie
Spełnienie podanych wyżej konkretnych postulatów, mających na celu zapobieganie zjawiskom niszczącym krajobraz, z pewnością nie