Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
    • Misja UNESCO
    • Założenia programowe
    • Kalendarium
    • Funkcjonowanie organizacji
    • Zasady przyznawania patronatów
    • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
      jesteś tu:  Strona główna » UNESCO » Zasady przyznawania patronatów

Siedem kroków w drodze do patronatu UNESCO

1. Konsultacja z Komitetem Narodowym UNESCO.

Pierwszym z kroków prowadzących do uzyskania patronatu, jest nawiązanie kontaktu z komitetem narodowym UNESCO w swoim kraju i przedstawienie tam planowanego projektu.

W komitecie narodowym można skonsultować się, jaki rodzaj patronatu byłby najbardziej odpowiedni dla zamierzonych działań: międzynarodowy, regionalny czy krajowy. Można także zasięgnąć opinii, o czyj patronat warto zabiegać dla konkretnego projektu: komitetu narodowego czy Sekretariatu UNESCO w Paryżu.

2. Przedstawienie niezbędnych informacji.

  • W przypadku starania się o patronat Sekretariatu UNESCO dla przedsięwzięcia o zasięgu regionalnym lub międzynarodowym należy przygotować następujące informacje:
    • Nazwa projektu, daty jego rozpoczęcia i zakończenia oraz miejsce, gdzie będzie realizowany
    • Status prawny (dokument rejestracyjny) organizacji składającej wniosek o patronat wraz z nazwiskiem, adresem i danymi kontaktowymi osoby odpowiedzialnej za tę sprawę
    • Opis i zamierzone cele przedsięwzięcia
    • Związek planowanego projektu z celami strategicznymi UNESCO w dziedzinie edukacji, nauki, kultury lub komunikacji
    • Zasięg planowanych działań: międzynarodowy, regionalny czy krajowy
    • Odbiorcy przedsięwzięcia – rozmiar i rodzaj (charakter zawodowy) grupy docelowej: badacze/naukowcy/nauczyciele akademiccy, nauczyciele/pedagodzy/trenerzy, studenci/młodzież, politycy/decydenci/pracownicy administracji państwowej, biznesmeni, agencje pozarządowe/międzyrządowe
    • Zasięg społeczny i widoczność planowanego przedsięwzięcia – obecność w mediach i rodzaj zainteresowanych mediów
    • Możliwość udziału komitetu narodowego lub Sekretariatu UNESCO w przygotowaniach i realizacji planowanego przedsięwzięcia oraz w ewentualnych działaniach stanowiących jego kontynuację w przyszłości
    • Proponowany sposób wykorzystania nazwy i logo UNESCO: na zaproszeniach, drukowanych broszurach i ulotkach, na stronie internetowej organizatorów lub inny

Wszystkie powyższe informacje powinny zostać umieszczone w Formularzu wniosku o patronat.

3. Przesłanie informacji do komitetu narodowego UNESCO.

Zgromadzone niezbędne informacje łącznie z wypełnionym wnioskiem o patronat należy przesłać do komitetu narodowego UNESCO w swoim kraju w celu uzyskania formalnego poparcia (aprobaty).

4. Przesłanie wniosku do Sekretariatu UNESCO.

  • Po uzyskaniu pisemnego poparcia komitetu narodowego, należy dołączyć go do wniosku o patronat i oba dokumenty wysłać na adres Biura Dyrektora Generalnego UNESCO: Office of the Director-General UNESCO 7, place de Fontenoy F-75352 Paris 07 SP France
  • Można także zwrócić się do komitetu narodowego UNESCO w swoim kraju o przesłanie skompletowanych dokumentów na wyżej podany adres.
  • Procedura rozpatrywania wniosków o patronat jest dosyć długotrwała, dlatego zaleca się przesłanie kompletu dokumentów do Sekretariatu UNESCO na co najmniej trzy miesiące przed planowanym rozpoczęciem działań będących przedmiotem starań o patronat.

5. Otrzymanie powiadomienia z UNESCO.

  • W przypadku pozytywnej decyzji, wnioskodawca otrzyma z Sekretariatu UNESCO powiadomienie, w którym przedstawione zostaną ogólne zasady posługiwania się nazwą i logo Organizacji w ramach przyznanego patronatu.
  • W przypadku decyzji negatywnej, wnioskodawca otrzyma z Sekretariatu UNESCO powiadomienie z wyjaśnieniem powodów, dla których wniosek został odrzucony.

6. Uzyskanie logo UNESCO w postaci elektronicznej.

Jeżeli patronat zostanie przyznany, wnioskodawca będzie poproszony o skontaktowanie się z Biurem Informacji Publicznej UNESCO w celu otrzymania pliku elektronicznego zawierającego logo Organizacji. Adres poczty elektronicznej Biura to: logo(at)unesco.org

7. Sporządzenie sprawozdania na temat efektów zrealizowanych działań.

  • Przyznanie patronatu oraz prawa do użycia swojej nazwy i logo, UNESCO wiąże z nadzieją na poszerzenie swojego kręgu oddziaływania, dlatego bardzo istotne jest dokonanie oceny rezultatów i zasięgu podjętych działań.
  • Po zakończeniu przedsięwzięcia organizatorzy zostaną poproszeni o przysłanie sprawozdania oceniającego jego rezultaty: wpływ na zwiększenie widoczności UNESCO w mediach oraz poszerzenie kręgu oddziaływania o nowych odbiorców. Do sprawozdania można dołączyć przykłady materiałów i dokumentów, na których umieszczono nazwę i logo UNESCO.
  • Sprawozdanie należy przesłać na adres:

    Head of Outreach, Portal and Publications Section
    Bureau of Public Information
    UNESCO
    7, place de Fontenoy
    F-75352 Paris 07 SP
    France
© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS