Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
    • Strategia
    • Edukacja dla Wszystkich
    • Szkoły Stowarzyszone
    • Sieć Katedr UNESCO
    • Stypendia i staże
    • Edukacja nt. HIV/AIDS
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
      jesteś tu:  Strona główna » Edukacja

Edukacja

Najnowszy Raport UNESCO o stanie edukacji na świecie: GEM 2023

Ukazał się najnowszy Raport UNESCO na temat stanu edukacji na świecie (Global Education Monitoring Report 2023), zatytułowany „Technologia jako narzędzie w edukacji. Na czyich warunkach?” (Technology in education: A tool on whose terms?). Prezentacja Raportu odbyła się 26 lipca br. w stolicy Urugwaju, Montevideo.

Miejsce prezentacji (po raz pierwszy w Ameryce Łacińskiej) wybrano ze względu na znane od dawna, pionierskie podejście Urugwaju do wykorzystania technologii w edukacji.

Raport, opracowany z wykorzystaniem danych z 200 krajów, analizuje kwestie zastosowania wysokich technologii w edukacji, w kontekście ich adekwatności do systemów nauczania, dostępności, a także przydatności dla realizacji Celów Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030, w tym szczególnie Celu 4, dotyczącego zapewnienia powszechnego dostępu do edukacji dla wszystkich, na wszystkich poziomach nauczania i przez całe życie.

Zgodnie z treścią Deklaracji z Incheon, osiągnięcie Celu 4. zależne jest od możliwości i wyzwań generowanych przez współczesną technologię, która to zależność została jeszcze wzmocniona w okresie pandemii COVID-19. Technologia znalazła odniesienia w sześciu spośród dziesięciu Zadań Celu 4, Agendy 2030, z których  wynika, że wpływa ona na edukację pięcioma różnymi kanałami: poprzez treść, sposób przekazu, kształtowane umiejętności, jako narzędzie planowania oraz wpływ na kształtowanie kontekstu społecznego-kulturowego.

Założeniem dokumentu jest centralna pozycja osób uczących się w systemie edukacyjnym, w którym technologie cyfrowe powinny być wykorzystywane jako narzędzie wspierania procesu edukacji, opartego na interakcji międzyludzkiej, nie zaś jako jej substytut.

Analizie poddano z jednej strony problemy edukacyjne, które można rozwiązać z pomocą odpowiedniej technologii, z drugiej – jej rolę w szybkim upowszechnianiu wiedzy na szeroką skalę, w tym także w docieraniu do większej liczby uczniów, znajdujących się w trudnej sytuacji, .

Szczególną uwagę zwrócono w GEM 2023 na sposoby poprawy jakości kształcenia, zarówno w zakresie nauczania i uczenia się umiejętności podstawowych, jak i rozwoju umiejętności cyfrowych, potrzebnych w życiu codziennym. Osobną część dokumentu poświęcono roli technologii w zarządzaniu systemem oświatowym, szczególnie w zakresie analizy danych i innych informacji przydatnych w planowaniu.

Raport poddaje także analizie trzy ogólnosystemowe warunki (dostęp do technologii, regulacje dotyczące zarządzania i przygotowanie nauczycieli), które muszą zostać spełnione, aby jakakolwiek technologia w edukacji osiągnęła swój pełny potencjał.

Pełny tekst Raportu

Streszczenie Raportu

Strona Raportu w portalu UNESCO

powrót
Konferencja na temat potrzeby i znaczenia edukacji artystycznej, Łódź, 17-18.IX.2015 r.
Konferencja polskiej sieci ASP, Warszawa, 25-26.X.2013 r.
KONFERENCJE EDUKACYJNE UNESCO
Konfer. Edukac. UNESCO
Konferencja_Genewa2008
Konferencja_Moskwa2010
CONFINTEA VI 2010 Konferencja_Paryż 2009
Konferencja w Bonn 2009

© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS