Światowa Konferencja na temat opieki nad małym dzieckiem i edukacji wczesnodziecięcej (ECCE), organizowana przez UNESCO i rząd Republiki Uzbekistanu, obradowała będzie pod hasłem #EducationStartsEarly w dniach 14-16 listopada 2022 r. w Taszkiencie.
Głównym celem konferencji jest zachęcenie państw członkowskich do ponownego zainteresowania się i angażowania odpowiednich środków w zapewnienie każdemu dziecku, już w okresie wczesnego dzieciństwa, dostępu do wysokiej jakości opieki i edukacji przedszkolnej, należycie przygotowującej do uczestnictwa w kolejnych etapach edukacji. Zadaniu temu poświęcone jest osobny Cel 4.2 Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, w którym podkreśla się znaczenie wspierania rozwoju dziecka w okresie od urodzenia przez pierwsze lata jego życia, jako fundamentu jego późniejszego rozwoju, poprzez wspieranie wysiłków rodziców dla zapewnienia holistycznej opieki i wysokiej jakości edukacji w tym newralgicznym okresie życia dziecka. Dostęp do wysokiej jakości edukacji na każdym etapie życia jest też jednym z podstawowych praw człowieka, a wobec tego edukacja wczesnoszkolna znajduje się w bezpośrednim obszarze zainteresowania Konwencji Praw Dziecka.
Tymczasem, mimo iż psychologia rozwojowa i neurokognitywistyka dostarczają wielu dowodów na to, że okres od urodzenia do ósmego roku życia jest decydujący dla rozwoju mózgu i kluczowy dla dalszych szans edukacyjnych, opieka i edukacja wczesnoszkolna, wciąż nie znajdują należytego miejsca w założeniach polityki publicznej wielu krajów. W roku szkolnym poprzedzającym pandemię COVID-19, około 75 proc. wszystkich dzieci na świecie uczestniczyło w edukacji wczesnoszkolnej, poprzedzającej pierwszy rok podstawówki. Jednak w krajach Afryki Subsaharyjskiej czy Azji Południowo-Wschodniej procent ten wynosił zaledwie 50, a więc co drugie dziecko nie uczestniczyło w tym etapie przygotowawczym.
Konferencja w Taszkiencie ma przyczynić się do:
W Konferencji spodziewany jest udział około 1500 osób z wszystkich regionów świata: przedstawicieli rządów, decydentów, badaczy i praktyków edukacji wczesnoszkolnej, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego i biznesu. W czasie toczących się równolegle 20 sesji tematycznych – każdej poświęconej jednemu zagadnieniu – będą oni mogli wymienić się wiedzą i doświadczeniami na temat dotychczasowej praktyki, jak również dalszych możliwości rozwoju i finansowania nowych rozwiązań w dziedzinie polityk, programów i usług służących osiągnięciu Celu 4.2 Agendy dla Zrównoważonego Rozwoju 2030.
Wyniki debat toczonych w ramach równoległych sesji posłużą do opracowania dokumentu końcowego Konferencji: Ramowego Planu Działań (Tashkient Framework for Action), zawierającego propozycje rozwiązań, strategii czy konkretnych działań, które mogą następnie znaleźć zastosowanie w opracowywaniu programów rządowych w dziedzinie opieki nad dzieckiem i edukacji wczesnoszkolnej w poszczególnych krajach.
Wśród wydarzeń towarzyszących Konferencji znajdzie się między innymi Forum młodzieży i Forum organizacji pozarządowych, podczas którego będą one mogły zaprezentować swoje projekty i opracowane w tej dziedzinie rozwiązania.
Przesłanie wideo Zastępczyni Dyrektor Generalnej ds. Edukacji, Stefanii Giannini