Polska Sieć Szkół Stowarzyszonych UNESCO (UNESCO ASPnet) powiększyła się w maju 2019 r. o dziewięć placówek oświatowych. Nowymi członkami Sieci zostały:
Szkoły otrzymały certyfikaty członkowskie po pomyślnie zakończonym okresie kandydackim, podczas którego realizowały wielodyscyplinarne i często międzynarodowe programy, przybliżające uczniom misję i działania UNESCO.
Uczestnictwo w programie Szkół Stowarzyszonych UNESCO łączy się z moralnym zobowiązaniem do podejmowania wszelkich działań, promujących kulturę pokoju i wzajemnego międzynarodowego zrozumienia.
UNESCO poprzez ASPnet promuje edukację otwartą na świat i jego problemy, przyjazną i rozwijająca. Szkoły realizują projekty w następujących obszarach tematycznych:
- edukacji dla praw człowieka, demokracji, tolerancji i pokoju, mająca na celu: pobudzanie do aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym, rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów bez używania przemocy, rozwijanie umiejętności dyskusji na tematy kontrowersyjne przy zachowaniu wzajemnego szacunku;
- edukacji międzykulturowej, służącej kształtowaniu postaw otwartości i umiejętności nawiązywania kontaktu z innymi, uświadamianiu równości wszystkich ludzi, pomimo różnic kulturowych, religijnych i barier językowych; poszukiwaniu podobieństw i dążeniu do zrozumienia różnic; promowaniu różnorodności kulturowej przy jednoczesnej świadomości własnej tożsamości;
- edukacji dla zrównoważonego rozwoju, zdefiniowanego w przyjętej przez ONZ w 2015 r. „Agendzie na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030” i jej 17 Celach oraz 169 towarzyszących im zadaniach;
- edukacji poprzez kulturę. z wykorzystaniem potencjału edukacji artystycznej w rozbudzaniu kreatywności i podnoszenia świadomości kulturalnej;
- problemów światowych i roli Organizacji Narodów Zjednoczonych w ich rozwiązywaniu, a więc edukacji uczącej dostrzegania i rozumienia problemów współczesnego świata, poznaniu roli i sposobów działania ONZ.
Międzynarodowa Sieć Szkół Stowarzyszonych UNESCO obejmuje obecnie ponad 11500 palcówek oświatowych w 182 krajach należących do UNESCO.