references
KOMPETENCJE MEDIALNE
1 25
Obszary programu
Cele programu Uczulić nauczycieli na politykę i wizję związane z kompetencją informacyjną i medialną
Umiejętności nauczyciela Nauczyciele muszą zrozumieć politykę niezbędną do promowania kompetencji i sposoby jej kształcenia w szkole i w społeczeństwie; powinni rozumieć związki kompetencji z umiejętnościami życiowymi oraz szerszym rozwojem jednostki w kontekście edukacji obywatelskiej.
Polityka i wizja
Program i ocena
Nauczyciele muszą zrozumieć, jak kompetencja może być wykorzystywana w programach szkolnych, muszą być zdolni do krytycznej oceny tekstów medialnych Podkreślić wykorzystanie i źródeł informacji w kontekście mediów informacyjnych źródeł kompetencji oraz i innych źródeł informacji. W tym celu muszą umieć możliwości ich aplikowania selekcjonować dostępne źródła informacji, muszą posiadać umiejętności oceny poziomu kompetencji medialnych u studentów. Nauczyciele muszą wiedzieć i rozumieć, jak media i inne źródła informacji rozwijały się do współczesnej postaci; muszą rozwijać umiejętności dostępnych technologii medialnych, by dotrzeć do różnych audytoriów, od mediów drukowanych do nowych mediów, muszą mieć umiejętność posługiwania się różnymi mediami i różnymi źródłami informacji, by rozwijać umiejętność krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów oraz uczenia tych umiejętności studentów.
Kompetencja medialna i informacyjna
Wzmocnienie wiedzy odnośnie szerokiej gamy mediów i innych zasobów informacji, jak: biblioteki, archiwa i Internet
Organizacja i administracja
Wzmacnianie umiejętności Nauczyciele wyposażeni w kompetencję medialną nauczycieli w zakresie i informacyjną powinni rozumieć zasady organizacji organizowania przestrzeni pracy w klasie; powinni być zdolni do stworzenia takich edukacyjnej, tak by sprzy- warunków uczenia się i kształcenia, by maksymalizojała ona efektywnemu wać wykorzystanie różnych mediów i źródeł informacji uczestnictwu w procesie w kontekście rozwoju edukacji obywatelskiej i edukacji kształcenia się i uczenia, ustawicznej – w tym, powinni okazywać umiejętność i aby media i inne źrótakiego organizowania kształcenia, gdzie przestrzeń dła informacji stały się klasy staje się przestrzenią, w której bierze się pod integralną częścią tego uwagę różne perspektywy widzenia problemów niezaprocesu leżnie od zaplecza kulturowego czy płci. Nauczyciele wyposażeni w kompetencję medialną i informacyjną powinni umieć uczyć kompetencji medialnej i informacyjnej z perspektywy dobrego rządzenia, rozwoju i dialogu interkulturowego; powinni wymagać od studentów umiejętności praktycznych interakcji z mediami jako pierwszy stopień kształcenia kompetencji; nauczyciele muszą rozumieć istotę kompetencji medialnej i informacyjnej, aby dostarczyć takiego doświadczenia edukacyjnego studentom, by było ono dla nich znaczące oraz przygotowało ich do roli aktywnych obywateli. Muszą posiadać niezbędne umiejętności do wykorzystania mediów i technologii w celu dostępu do informacji i pożądanych materiałów oraz wiedzy pedagogicznej wspierających ich własny rozwój zawodowy.
Pedagogika
Zmiana w zakresie dotychczasowych praktyk pedagogicznych, tak by przystawały one do uczenia o kompetencji medialnej i informacyjnej
Zawodowy rozwój nauczycieli
Promowanie edukacji nauczycieli skoncentrowanej na wykorzystaniu mediów i innych źródeł informacji w edukacji ustawicznej i rozwoju zawodowym
Tabela 8. Wykaz umiejętności medialnych nauczyciela. Źródło: Media and Information Literacy. Curriculum for Teachers, 2011, UNESCO, Paris, s. 29.