Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Instrumentarium prawne
  • Partnerzy
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

21 lutego: Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

W związku z obchodzonym w tym roku po raz dwudziesty drugi „Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego”, UNESCO zaprasza do udziału w webinarium, organizowanym 19 lutego br. (10.00 do 12.30), poświęconym zagadnieniom związanym z tegoroczną tematyką Dnia, którą jest „Wspieranie wielojęzyczności na rzecz edukacji włączającej i integracji społecznej”. (Fostering multilingualism for inclusion in education and society). Glównymi zagadnieniami poruszanymi podczas webinarium będą:

  • Ponowne przemyślenie, w kontekście wielojęzyczności, założeń polityki włączającej i praktycznych działań integracyjnych w dziedzinie edukacji.
  • Promocja wszechstronnej włączającej edukacji wczesnoszkolnej i opieki nad małym dzieckiem, tak, aby, dzięki wielojęzyczności, wszystkie dzieci miały jednakowe szanse na wspólne życie i uczestnictwo w edukacji.
  • Wykorzystanie wielojęzyczności w kształtowaniu modelu społeczeństwa włączającego, rozwijającego się w sposób zrównoważony.

Webinarium będzie prowadzone w językach angielskim, francuskim i hiszpańskim, z jednoczesnym tłumaczeniem symultanicznym), a także we francuskim języku migowym. W wydarzeniu można wziąć udział po uprzedniej rejestracji.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego obchodzony jest 21 lutego, począwszy od roku 2000. Proklamowany został na 30. sesji Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 1999 r. z inicjatywy Bangladeszu. Główną ideą Dnia jest upowszechnianie wiedzy na temat bogactwa różnorodności językowej świata i jej znaczenia dla ochrony różnorodności kulturowej, a także dla zrównoważonego rozwoju społeczeństw i całej Planety. Dzień służy także promocji szeroko pojętej wielojęzyczności, a co za tym idzie – podkreśleniu roli nauki języków obcych w edukacji.

Tegoroczna edycja przypada na okres wzmożonej aktywności pandemii COVID-19, dokonującej bezprecedensowych strat i zakłóceń w funkcjonowaniu systemów edukacyjnych na całym świecie. Przyczynia się także do dalszego pogłębienia istniejących od dawna zjawisk nierówności w dostępie do edukacji, prowadzących do marginalizacji i wykluczeń z życia społecznego. Temat Dnia „Wspieranie wielojęzyczności na rzecz integracji społecznej i przeciw wykluczeniom w edukacji” podkreśla rolę zarówno języków ojczystych, jak i wielojęzyczności jako czynników sprzyjających integracji społecznej i inkluzywności w edukacji. Bez nich niemożliwe jest osiągnięcie głównego założenia Agendy 2030 dla zrównoważonego rozwoju, aby nikogo nie pozostawić w tyle. Edukacja, której podstawą jest język ojczysty, czy, ściślej mówiąc – język matczyny – pierwszy z którym człowiek ma do czynienia – musi rozpoczynać się od najwcześniejszych lat, jeśli ma stać się fundamentem rozwoju, a także wyższych etapów nauki, częstokroć w innym już języku.

Zwracając uwagę na znaczenie właściwej opieki i edukacji wczesnoszkolnej, tegoroczne obchody Dnia pełnią także rolę apelu kierowanego do decydentów, nauczycieli, wychowawców i rodziców o ich większe zaangażowanie w edukację wielojęzyczną i edukację włączającą jako narzędzi odbudowy i ożywienia systemów nauczania niszczonych przez pandemię COViD-19.

Hasło tegorocznych obchodów koresponduje także z ustaleniami Międzynarodowego Forum na temat inkluzywności i równych szans w edukacji, które miało miejsce w Kali (Kolumbia), 11-13 września 2019 r. i zaowocowało przyjęciem Zobowiązania, jak również z założeniami Międzynarodowej Dekady Języków Rdzennych, proklamowanej przez Organizację Narodów Zjednoczonych na lata 2022-2032, której UNESCO będzie międzynarodowym koordynatorem.

UNESCO definiuje edukację wielojęzyczną jako “wykorzystywanie dwóch lub większej liczby języków jako narzędzi uczenia się i zdobywania wiedzy”. Termin „edukacja wielojęzyczna” powstał w 1999 roku dla określenia zjawiska posługiwania się co najmniej trzema językami w procesie edukacji: rodzimym dialektem (językiem społeczności lokalnej), językiem ojczystym oraz językami komunikacji międzynarodowej. Dwa pierwsze mają decydujące znaczenie w edukacji, natomiast języki obce niezbędne są dla zrozumienia problemów globalnych, pełnią więc ważną rolę w dorastaniu człowieka do globalnego obywatelstwa.

Język ojczysty i języki lokalne to najważniejsze, niezastąpione drogi przekazu kultury, wiedzy i mądrości, natomiast wielojęzyczność ma znaczenie dla realizacji wszystkich celów Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030 i towarzyszących im zadań, nie tylko Celu 4., mówiącego o zapewnieniu powszechnego dostępu do wysokiej jakości edukacji, ale także w kontekście Celów dotyczących rozwoju gospodarczego, zatrudnienia i zdrowia oraz zrównoważonej konsumpcji i zapobiegania zmianom klimatycznym. Istotne jest wspieranie różnorodności językowej w Internecie, a także działania wspierające media lokalne i powszechny dostęp do informacji.

Strona Dnia w portalu UNESCO

Strona Dnia w portalu ONZ

Broszura UNESCO nt. idei Dnia (EN)  (FR)

Organizacje partnerskie UNESCO w promocji języków i wielojęzyczności w edukacji

Agenda na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030

Międzynarodowy Rok Języków Rdzennych (2019)

Międzynarodowy Rok Języków (2008)

Raport Dyrektor Generalnej UNESCO nt. strategii dotyczącej roli języków w osiąganiu celów Edukacji dla Wszystkich w kontekście zrównoważonego rozwoju (2009)

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka w kilkudziesięciu językach

Broszura UNESCO na temat języków zagrożonych wymarciem

Powszechna Deklaracja o Różnorodności Kulturowej (2001)

Konwencja UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego (2003)

Konwencja UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego (2005)

Deklaracja Narodów Zjednoczonych na temat praw osób należących do mniejszości narodowych, etnicznych, religijnych i językowych (1992)

Deklaracja Narodów Zjednoczonych na temat praw ludności rdzennej (2007)

Rezolucją Narodów Zjednoczonych A/RES/61/266 na temat ochrony i promocji języków (2007)

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Media Education as a Challenge
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ
POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2020-2021

UNESCO a Zrównoważony Rozwój

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS